Provkörning av Skoda Enyaq och Volkswagen Tiguan E hybrid
Det är svårt att argumentera för en laddhybrid när en elbil kostar samma i inköp och dessutom är billigare i drift.
Jag antar att det finns de som går runt i gummistövlar året om för att det regnar ibland. Lite så är det att 2021 köpa en laddhybrid istället för en elbil. Det främsta argumentet för att folk tvekar inför ett köp av en elektrifierad bil är att det är bökigt att ladda.
Enligt myndigheten Trafikanalys körde snittsvensken 1 171 mil under 2019. Det är 3,2 mil om dagen. Visserligen fullt inom räckvidden för en laddhybrid som Volkswagen Tiguan eHybrid, men vad ska man då med bensinmotorn till? För att kunna göra en eller två långresor om året?
Biltest Vilkswagen Tiguan eHybrid
Volkswagen Tiguan eHybrid kostar från 469 900 kronor. Då får man sedan dra av runt 20 000 kronor. Det är lika mycket som en Skoda Enyaq iV 60 kostar före bonus! Och där får man hela 70 000 kronor tillbaka av staten.
Modellen vi körde är den med större batteri, Enyaq iV 80. 77 kWh i nettokapacitet ska ge en räckvidd på 531 km mot 411 km för iV 60. Priset är också 100 000 kronor högre: 553 900 kronor minus 70 000 kronor. I gengäld får man förutom det större batteriet också en massa utrustning: värmepump, nyckellöst system, trådlös telefonladdning, filhållning, prediktiv farthållare, p-sensorer fram och bak, backkamera, akustikrutor fram och extra ljudisolering. Riktigt gött lullull med andra ord.
Fakta Volkswagen Tiguan eHybrid
- Motor: R4, 1 395 cm3
- Effekt: 150 hk/250 Nm
- Tankvolym: 45 l
- Batteri: 12,8 kWh (brutto)
- Effekt: 115 hk
- Vridmoment: 255 Nm
- Systemeffekt: 245 hk/400 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd på el: 50 km (WLTP)
- Max dragvikt: 1 800 kg
- 0–100 km/h: 7,5 sek
- Toppfart (el): 205 km/h (130 km/h)
- Förbrukning: 16,7 kWh/100 km, 1,8 l/100 km
- Pris: Cirka 469 900 kr (före bonus)
- Rival: Suzuki Across
Biltest Skoda Enyaq
Skoda Enyaq upplevs mer ombonad än kusinen Volkswagen ID.4 om man inte är van vid elbilars avskalade design. Rejäl mittkonsol, fler fysiska knappar (tack för den), framför allt de fysiska kortkommandon som sitter under pekskärmen. Infotainmentsystemet är dessutom Skodas eget och känns väldigt smidigt och snyggt. Vi upplevde inga av de problem som Volkswagens system brukar dras med.
Utrymmena är goda och komforten är riktigt trevlig. Speciellt med de adaptiva dämparna som är ett prisvärt tillval (13 700 kronor). Sedan bjuder Skoda som vanligt på en mängd trevliga finesser som paraplyer i båda framdörrarna, isskrapa i bakluckan och snygga krokar i bagaget.
Enda plumpen i protokollet är egentligen snabbladdningseffekten som standard bara ligger på 50 kW. För 5 500 kronor får man 125 kW samt ett års fri tillgång till Powerpass som är Skodas laddprogram där man kan ladda hos Ionity för bara 2,80 kronor/kWh mot vanligtvis 8,70 kr/kWh. Efter ett år kostar samma förmåner 235 kr/månad.
Fakta Skoda Enyaq iV 80
- Batteri: 82 kWh (brutto) 77 kWh (netto)
- Effekt: 204 hk
- Vridmoment: 310 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Räckvidd: 531 km (WLTP)
- Maximal laddeffekt: 125 kW (tillval, annars 50 kW)
- Max dragvikt: 1 000 kg
- 0–100 km/h: 8,5 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Förbrukning: 16,9 kWh/100 km
- Pris: 553 900 kr (före bonus)
- Rival: Volkswagen ID.4
Text: Jens Trulsson