Provkörning av Renault Megane eTech
Precis som Nissan så kan man nästan säga att Renault tappade elbilsbollen efter att ha varit så tidigt ute med Renault Zoe. Att det skulle dröja ett helt decennium innan
Renault fick till en elbil i Golf-klassen är lite tokigt. Så bra att det blev så bra till slut. Renault Megane E-Tech är en riktigt snygg bil. Den är trivsam att se på och den är härlig att sitta i. Mycket möda har lagts på att få till rätt känsla och det märks.
Interiören är modern och teknisk utan att vara avskräckande. På modernt elbilsmanér har Renault valt att frångå en traditionell växelväljare på mittkonsolen och istället monterat den uppe vid ratten. Så långt så bra. Men att den ska behöva dela plats med vindrutetorkarspaken och multimediakontrollen är mindre snyggt. Det var fler än en gång som jag aktiverade torkarna istället för att lägga i växeln. Infotainmentsystemet är Androidbaserat (Google) och både smart och lättanvänt. Marknadens bästa röststyrning, utan tvekan. Dessutom är kan det föreslå laddstopp i navigeringen vilket är mycket tacksamt för en elbilist.
Körupplevelsen är snabb. Vi provade varianten med stora batteriet och 220 hästar. Visserligen är bilen framhjulsdriven men av det märks ingenting i styrningen som har väldigt fin och direkt känsla. Nästan lite för livlig då minsta lilla rörelse blir till en riktningsändring. Även chassit är fast, som om det vore en sportbil. Enligt min smak skulle Megane E-Tech må bra av ett lite mjukare chassi då den upplevs lite väl sportig nu. Med stora batteriet och lilla motorn blir Megane E-tech ett riktigt bra alternativ till Volkswagen ID.3 och Kia Niro EV.
Fakta Renault Megane eTech
- Batteri: 60 kWh netto
- Effekt: 160 kW (220 hk)
- Vridmoment 300 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 432 km (Transportstyrelsen)
- Maximal laddeffekt: 130 kW
- 0–100 km/h: 7,4 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Förbrukning: 16,9 kWh/100 km
- Pris: från 499 900 kr (före bonus)
- Rival: Kia Niro EV