Provkörning av Renault Espace
Det var bara en tidsfråga innan Renault valde att göra sin banbrytande minibuss Espace till en suv, trots en F1-stamtavla. Men den har sju säten, hybriddrivlina, Google-baserat infotainmentsystem och en hel del finurliga lösningar. Därför ska du kolla närmare på Renault Espace.
Teknik
Renault hann bygga fem serier av Espace som mpv innan försäljningssiffrornas talade sitt tydliga språk att det var dags att släppa den praktiska präktigheten och istället bygga en mindre praktisk, men mer attraktiv
bil i gemene persons ögon. Trots att det firade modellens tioårsjubileum med en F1-version, komplett med en 800-hästars V10-motor från Alain Prost vinnarbil FW15C.
Under huven på nya Espace har Renault monterat en pytteliten trecylindrig motor och parat den med en elmotor och ett batteri på 2 kWh. Resultatet är en effekt på 200 hk och en bränsleförbrukning som borde vara snålare. Tyvärr får den lilla bensinmotorn jobba för hårt för att de där riktigt bra förbrukningssiffrorna ska visa sig. Under vårt provkörning körde vi 20 mil med fullastad bil (tre vuxna, en sjuåring, en hund samt lite bagage) och höll oss strikt till hastighetsgränserna. Resultatet blev en snittförbrukning på 7,5 l/100 km mot uppgivna 4,8 l/100 km.
Komfort
Renault har trollat med utrymmena för att få till en tredje sätesrad och det innebär tyvärr kompromisser för personer över 180 centimeter. Exempelvis är instrumentpanelen framflyttad för att ge en luftigare interiör men pedalerna sitter fortfarande för långt bak för att en långbent förare inte ska behöva skjuta bak stolen så pass långt att det blir obekvämt att nå ratten. Sätena är lagom bekväma med adekvata inställningsmöjligheter även om det skulle vara schyst att kunna höja dynan mer i framkant. Dock så finns det massage i stolarna.
Baksätet är skjutbart i hela 22 centimeter. Något som behövs om du ska få in en levande människa på tredje raden. Med andra raden i sitt bakersta läge finns det varken plats för ben eller fötter för den på tredje raden. Använder du däremot 12 av de 22 centimetrarnas skjutmån går det alldeles utmärkt för en normalstor sjuåring att ta plats där bak. Därtill går sätesryggen i baksätet är lutas hela 31 grader. Dock går det inte att få sätesvärme i baksätet. Espace går att få med fem eller sju sittplatser utan extra kostnad.
Förarmiljö
Väldigt välplanerad och väldisponerad förarmiljö med goda förvaringsmöjligheter och bra komfort. Espace har samma infotainmentskärm och -system som i Megane Etech. Det är Google-baserat, lättnavigerat och fungerar alldeles utmärkt. Den digitala intrumenteringen är lättöverskådlig och prydlig och går att variera beroende på körläge och personlig konfiguration. Ratten som är platt i ovan- och underkant underlättar.
Det enda frågetecknet är egentligen de tre spakarna på högersidan om ratten: växelväljare högst upp, vindrutespak i mitten och multimediareglage längst ned. En vanesak så klart men det känns lite onödigt tajt med tre spakar.
Köregenskaper
Espace är lättkörd med en ganska direkt styrkänsla. Det beror på att den har bakhjulsstyrning som Renault kallar 4control och det underlättar otroligt vid rangering i tajta utrymmen. Vändcirkeln på 10,4 meter är i småbilsklass. Men det gör också att bilen reagerar snabbt på rattrörelser. Fjädringskomforten är något stram, även med last. Adaptiv dämpning går inte att få.
Infotainment
Det Google-baserade infotainmentsystemet fungerar finfint och har god processorkapacitet. Både Android Auto och Apple Carplay är standard och trådlöst. Induktionsladdning av telefonen är också standard.
Bagageutrymme
Enligt Renault ska det rymmas en golfbag med den tredje radens säten uppfällda. Eftersom baksätet är skjutbart hela 22 centimeter och ryggstödet går att luta 31 grader finns det mycket plats att hämta om personerna i baksätet inte behöver så mycket benutrymme. Mellan 477 och 677 liter ryms när baksätet är i sitt mest bekväma till obekväma läge. Renault skriver i sitt faktablad att bilen har en godkänd släpvagnsvikt på 1 500-1 600 kilo men enligt Transportstyrelsen var vår provbil endast godkänd för 1 100 kilos dragvikt.
Säkerhet
Renault har alltid varit duktiga på säkerhet och det finns ingen anledning att tro att Espace är något undantag. I skrivande stund är bilen ännu inte krocktestad av Euro NCAP men den förra generationen fick fem av fem stjärnor. Renault skriver i sitt pressmaterial att Espace har 32 avancerade förarassistanssystem och av de direkt säkerhetsklassade systemen är det endast aktiv filhållning och trafikskyltsavläsning som inte är standard.
Utrustningsnivåer
Renault erbjuder Espace i två utrustningsnivåer: Techno och Iconic. Prisskillnaden dem emellan är 50 000 kronor och för dem får du fyrhjulsstyrning, elektriskt justerbar förarstol och elektriskt passagerarsäte, eljusterbara ytterbackspeglar med minnesfunktion, 20-tums lättmetallfälgar i svart diamantlook, svarta takrails, perforerad klädsel i ljust sandgrått läder, 360 vy med 3D-kamera och handsfree-parkering. Därtill
finns det tillvalsutrustning som endast är tillgänglig för Iconic vilket innebär Harman Kardon-system med 12 högtalare, head up-display, LED-matrix och panoramatak.
Waykes omdöme
Letar du efter en snygg och praktisk sjusitsig bil i mellanklassen är Espace definitivt ett bra alternativ. Fyrhjulsstyrningen lyfter smidigheten till nya höjder och infotainmentsystemet är riktigt bra. Däremot saknas sätesvärme i baksätet. Den är dock något dyr i förhållande till närmaste konkurrent som är Nissan X-Trail.
Fakta Renault Espace
- Motor: R3, turbo, bensin, 1 199 cm3
- Systemeffekt: 200 hk
- Batteri: 2,0 kWh
- Vridmoment: 205 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- 0–100 km/h: 8,8 sek
- Toppfart: 175 km/h
- Förbrukning: 5,9 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 134 g/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Dragvikt: 1 100 kg (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: från 469 900 kronor
- Rival: Nissan X-Trail