Provkörning av Range Rover

Provkörning av Range Rover

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad tisdag 23 januari 2024

Det finns få bilar som har lika överlägsen utstrålning som Range Rover. 51 år efter debuten är de tillbaka med den femte generationen av en bil som är större, tyngre, tystare, kraftfullare och kan gå längre på el än någonsin tidigare. Här är 5,25 meter brittisk stolthet.

Teknik

Range Rover har klämt in en hel Hyundai Ioniq av första generationen, andra serien, under skalet. Den första Ioniq hade ett batteri på 28 kWh. Det uppdaterades till 38 kWh 2019 och det är ett batteri av den storleken som Range Rover har klämt in i denna bil. Som ett sammanträffande har de nästa samma effekt på elmotorerna också: 105 kW för Range Rover och 102 för Hyundai Ioniq. Men där Ioniq klarade över 30 mil på en laddning klarar Range Rover bara 11. Inte konstigt kanske för en bil som väger drygt tre ton. Laddning sker via 7,4 kW AC eller 50 kW DC. Under huven sitter en treliters V6-motor på 300 hästar som tar över när batteriet inte längre har något att erbjuda.

Komfort

Utropstecken! Detta är en av de mest komfortabla suvar som finns på marknaden. Vi har provkört LWB-modellen (long wheelbase = långt axelavstånd) som är två decimeter längre. Visst, de stora hjulens ofjädrade vikt gör att det kan smälla till ibland när hjulen kör över gropar, men annars är det bara smooth sailing. Det makalösa är egentligen vad bilen faktiskt är kapabel till om du skulle vilja pressa den i grov terräng. Jag utmanar dig till att hitta en bil som både kan agera chaufförskörd limousine och
lervällingsgris i samma paket. Baksätet är magnifikt med sitt extra benutrymme och läderklädda fåtöljer med alla tänkbara bekvämligheter. En riktig långfärdsbil.

Förarmiljö

Sofistikerat så det förslår. En kokong av läder och lyx där nästan ingenting kan störa dig. Range Rover har valt en traditionell layout av förarinstrument (digitalt) med en pekskärm av moderat storlek på mittkonsolen. Framstolarna har individuella armstöd på insidan mot mittarmstödet till, tyvärr saknas likadana armstöd på yttersidorna av stolarna. Det gör att du som förare inte får en symmetrisk komfort för dina fragila armbågar och trötta axlar.

Köregenskaper

Range Rover LWB bjuder på en av de mest raffinerade körupplevelser som går att få. Inte nog med att du sitter högre än alla andra, det är sagolikt tyst och bekvämt också. Fyrhjulsstyrningen gör att denna koloss på 5,25 meter har en meter mindre vändcirkel än en Tesla Model Y! Skulle du vilja testa på att köra utanför de traditionella asfaltspåren finns det få bilar som är lika kapabla. Och absolut inte med denna typ av komfort.

Infotainment

Range Rover säger att 98 procent av alla funktioner som finns i infotainmentsystemet ska vara max två steg ifrån hemskärmen. Det stämmer säkert också för intrycket är att det är väldigt lättnavigerat och du lär
dig snabbt systemet. Tyvärr matchar gränssnittet inte exklusiviteten hos bilen. Det skulle finnas lite mer djup.

Bagageutrymme

Just i vår LWB-version ligger fokus inte på bagageutrymme utan baksäteskomfort. Med det sagt går det ändå att stuva in hela 725 liter under insynsskyddet och när du fäller baksätena ryms det drygt 2,7 kubikmeter. Vill du komplettera med en släpvagn får du tyvärr välja en mildhybridiserad version då bilens totalvikt inte medger en dragkrok. Då skulle den behöva klassas som lastbil (över 3,5 ton) för att vara användbar.

Säkerhet

Fem stjärnor i Euro NCAP där den presterar mycket bra i alla kategorier. Som stor suv är så klart oskyddade trafikanter utsatta när de möter ett så stort fordon. Men Range Rover har både fotgängar- och cyklistvarning samt autobroms.

Utrustningsnivåer

HSE och Autobiography. Bilen går så klart att få med ett två decimeter kortare axelavstånd också vilket minskar prislappen med några hundra tusen kronor.

Waykes omdöme

För dig som vill känna dig oantastlig på vägen (och vid sidan av den). En alldeles magnifikt trevlig bil med en räckvidd på el som gör den kommande elektriska versionen nästan överflödig. Har du två miljoner kronor att lägga på en bil borde denna vara högintressant.

Fakta Range Rover P440e LWB Autobiography

  • Motor: V6, turbo, bensin, 2 986 cm3
  • Effekt: 300 hk
  • Elmotor: 105 kW
  • Batteri: 38,2 kWh
  • Vridmoment: 620 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h: 6,2 sek
  • Toppfart: 225 km/h
  • Förbrukning: 0,9 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Koldioxid: 20 g/100 km
  • Grundpris: från 2 045 000 kronor
  • Rival: Bentley Bentayga EWB
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad tisdag 23 januari 2024
Publicerad tisdag 23 januari 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil