Provkörning av Porsche Macan Turbo

Provkörning av Porsche Macan Turbo

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad torsdag 20 februari 2025

Porsche senaste elbil är precis vad du kan förvänta dig: ett mästerverk att köra och leva med. Den laddar också så snabbt att du ändå kommer fram snabbare än du tänkt dig.

Teknik

Nya elektriska Macan är ett samarbete med Audi och byggs på Premium Platform Electric. Som sådan har Macan 800-voltsteknik och ultrasnabbladdning på upp till 320 kW. En smart grej är att PPE har ett ladduttag på vardera sida men bara det vänstra kan ta emot DC-laddning.

Genom bromskraftsåtervinning kan systemet ta vara på upp till 240 kW energi och återföra det till batteriet. Batteriet är på 100 kWh brutto och har en nettokapacitet på 94,9 kWh.

Komfort

Följsamhet och vägkontakt är Porsches paradgrenar när det kommer till fjädring och dämpning. Luftfjädringen är utsökt kalibrerad och bjuder på väldigt fin åkkomfort samtidigt som den kan styva till sig och utmana vilken sportbil som helst.

Komfortsportstolarna i provbilen bjuder på synnerlig komfort – som alltid i Porsche. Framför allt eftersom de går att justera i höjdled framtill vilket ger fin avlastning för låren för längre personer. Baksätet är både rymligt och bekvämt men saknar möjlighet till extra lutning av ryggstödet.

Förarmiljö

Porsche kan det här med förarmiljöer. De gör det så bra. Trots att du sitter i en suv kan du komma riktigt lågt i sittpositionen – som för övrigt är helt perfekt – och greppa den där fantastiskt greppvänliga ratten. Instrumenteringen är helt digital men typiskt Porsche och tydlig och snygg. Reglagen har en gedigen kvalitetskänsla och är underbara att hantera.

Macan är utrustad med den senaste generationens display- och manöverkoncept med upp till tre bildskärmar, inklusive det fristående 12,6” kombiinstrumentet i välvd design och mittdisplayen på 10,9”. För första gången kan passageraren även se information, justera inställningar i infotainmentsystemet eller streama video medan bilen körs via sin egen 10,9”-skärm (tillval). För första gången finns även en head-up-display med augmented reality-teknik.

Köregenskaper

Macan ligger riktigt bra på vägen. Den är både klippstabil och tyst. Luftfjädringen (standard) är mjuk och följsam och ger otrolig komfort när du vill och kan styvas upp till värsta banracingspecen om du ber om det.

Provkörningsbilen har bakaxelstyrning (tillval, 21 000 kr) som minskar vändradien vid rangering och ökar högfartsstabiliteten.

Infotainment

Den nya generationen infotainmentsystem baseras på Android Automotive OS. Standardutrustningen Porsche Communication Management (PCM) i nya Macan sägs ta “datorprestandan till en helt ny nivå”. Röstassistenten ”Hej Porsche” föreslår till exempel rutter, inklusive laddningsstopp, blixtsnabbt. I det nya Porsche App Centre kan passagerarna få direktåtkomst till populära appar från tredjepartsleverantörer och installera dem direkt i nya Macan.

Bagageutrymme

Sätena kan fällas i 40/20/40-konfiguration och med alla säten på plats rymmer Q6 e-tron 480 liter. Det finns ett lastläge där baksätet är helt upprätt, då får du in 540 liter. Fäll sätena och du får in 1 348 liter. Baksätet fälls inte helt plant och det blir även en liten upphöjning vid baksätets kant.

Provbilen var extrautrustad med Burmester ljudsystem så under golvet finns det bara plats för slutsteg. Lastutrymmet under huven fram (så kallad frunk) som rymmer hela 84 liter. Dragvikten är 2 000 kilo men har du endast B-kort får du bara hänga på 750 kilo.

Säkerhet

Fem stjärnor i Euro NCAP med hela 90 procents nivå för ombordvarande. Skyddet för oskyddade trafikanter rankas till 83 procent och assistanssystemen till 78 procent. Tyvärr är en hel del säkerhetsutrustning tillval, som exempelvis krockkuddar i baksätet (4 600 kr), adaptiv farthållare (7 400 kr) eller aktiv filhållning (18 200 kr).

Utrustningsnivåer

Det finns bara en och allting (nästan) kostar extra. Bara den gröna metalliclacken på provbilen kostar 32 800 kr!

Waykes omdöme

Har du råd, köp en Macan. Hur mycket effekt du vill ha bestämmer plånboken men om du är obrydd väljer du basmodellen och specar den till tänderna. Fyrhjulsdrift är för fegisar.

Fakta Porsche Macan Turbo

  • Batteri: 100 kWh brutto, 94,9 kW netto
  • Effekt: 470 kW/639 hk
  • Vridmoment: 600 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: Upp till 547 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/270 kW
  • 0–100 km/h: 3,3 sek
  • Toppfart: 260 km/h
  • Förbrukning: 19,9 kWh/100 km
  • Grundpris: 1 310 000 kronor
  • Rival: Porsche Taycan Cross Turismo
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad torsdag 20 februari 2025
Publicerad torsdag 20 februari 2025

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil