Provkörning av Porsche 911 Carrera T
1968 debuterade Porsche en lättare och enklare bil i touringutförande för homologering med suffixet T. Tillverkningen skedde mellan 1968 och 1973 och T-modellen var lägst på skalan över alla 911-modeller. 2017 gjorde T-modellen en återkomst med samma filosofi om enkelhet: manuell låda, inget baksäte, lättare glas och mindre ljudisolering. 2017 gick det även att välja bort infotainmentklustret (vem behöver radio?) men på 2022 års modell går det inte eftersom systemet är så integrerat i bilens funktioner.
Teknik
Avsaknaden av teknik är egentligen det som gör 911 T så speciell. Med det sagt är pressbilen ändå fullsmetad med massor av avancerade hjälpmedel som bakaxelstyrning, adaptiva dämpare, diffbroms, power steering plus och så vidare.
Komfort
Detta är en sportbil. Men, sportchassit är adaptivt så det går att få ett ”normal”-läge som inte är stenhårt. Sport Plus-stolarna (standard) ger utmärkt stöd och som vanligt är körställningen i Porsche 911 exemplarisk. Långresor är inget problem.
Förarmiljö
Designavdelningen i Stuttgart har ett styvt jobb att modernisera ett 60 år gammalt interiörarv men har lyckats med den äran. Förutom 90-talets tokerier med 996-serien är det inget tvivel om vilken bil du sitter i. Det digitala instrumentklustret är föredömligt välfyllt av information men mycket av den döljs effektivt av rattkransen. I 911 T är allt du behöver tänka på varvräknaren rakt framför näsan, de tre pedalerna och den manuella växelspaken.
Köregenskaper
Exemplariska. Det finns få saker som Porsche är så bra på som köregenskaper. Styrningen är sagolikt känslig och direkt men utan att vara nervös och pocka på uppmärksamhet i onödan. 911 är en bil som går att köra på känsla. Du blir liksom ett med bilen och dess uppträdande blir aldrig överraskande eftersom du kan känna vad som är på väg att hända.
Infotainment
Pekskärm i en liten sportbil kan vara stökigt när det går undan. Förhoppningsvis har du en medpassagerare som kan sköta pekandet. Vi brukar dessutom ha blåtandsproblem i Porsche. Det har nu hänt i tre olika bilar (Taycan, Cayenne och 911) att blåtandskontakten ”glappar” vid musikspelning om du inte kör Apple Carplay. Vilket gör att du behöver sladd om du vill kunna lyssna på musik.
Bagageutrymme
Du får plats med två normalstora kabinväskor i frunken och eftersom du inte har något baksäte går det att stuva där också. Tillbehör för att lasta på taket finns så klart.
Säkerhet
Porsche skickar inga 911 på kraschtest hos Euro NCAP så det finns inga siffror på hur säker bilen är. Men det finns ingen anledning till oro, 911 är precis så säker som du förväntar dig att den ska vara. Det finns inget som är så dåligt för ett prestigevarumärke som Porsche som en bil som du dör i om du krockar.
Utrustningsnivåer
Porsche jobbar inte med utrustningsnivåer utan grundpriset är för en ”naken” bil och sedan kostar allting extra. Eluppvärmda stolar fram, 5 100 kronor, rattvärme, 2 800 kronor, 90-liters bränsletank, 2 000 kr, tanklock i Exclusive design, 1 400 kronor, bilnyckel i exteriörfärg, 3 800 kronor. Och så vidare.
Waykes omdöme
Du ska aldrig behöva fundera på om du ska köpa en 911 utan rekommendationen är alltid: KÖP! Just 911 T är extra drömmig för att du får Carrera S-godis utan att behöva lägga de extra pengarna. Dessutom är lättviktare alltid extra speciella.
Fakta Porsche 911 Carrera T
- Motor: B6, turbo, bensin, 2 981 cm3
- Effekt: 385 hk
- Vridmoment: 450 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift
- 0–100 km/h: 4,5 sek
- Toppfart: 219 km/h
- Förbrukning: 10,9 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 247 g/100 km
- Grundpris: 1 340 000 kronor
- Rival: Mazda CX-60