Provkörning av Polestar 2 Single Motor
Sveriges fjärde mest sålda elbil är en Polestar 2. Med fler variationer på batterier och motorer gör att prisnivån justeras och den blir än mer populär.
Eftersom Polestar 2 bygger på en fossilplattform är de lite hämmade av förutsättningarna. Där originalbilen hade en elmotor på vardera axel och 408 hästar är single motor en snällare variant. Men för en bil som har så sportiga ambitioner skulle en helt bakhjulsdriven variant varit att föredra. Men så är det
det där med förutsättningarna.
Vi provade long range single motor där halva drivlinan försvunnit till förmån för pris och räckvidd och valde att fokusera på de områden som ni tittare tyckte att vi hade glömt att informera om. Allt annat är detsamma, förutom några mjukvaruuppdateringar.
Polestar 2 fungerar alldeles utmärkt som familjebil. Det finns gott om plats för barnstolar och vuxna och dragvikten är 1 500 kilo, även med ”lilla” drivlinan. Smart.
Under en resa från Stockholm till Borlänge tur och retur på mestadels smala landsvägar fick jag möjligheten att prova om det saknas en motor eller om det räcker med en. Det var många omkörningar och inte en enda gång kände jag att bilen saknade effekt. Den svarar direkt på gaspådrag och trots en långsammare acceleration gick det ändå blixtrande fort. Dessutom var förbrukningen på en betydligt mer hanterbar nivå än den fyrhjulsdrivna variantens brutala siffror.
Detta är Polestars potentiella storsäljare då den har allt som behövs för vardagsbilister. Och så länge den fyrhjulsdrivna bilen inte har samma setup som rallykonceptet Arctic Circle funkar det alldeles utmärkt.
Fakta Polestar 2
- Batteri: 78 kWh (brutto)
- Effekt: 170 kW (231 hk)
- Vridmoment: 330 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 542 km (Transportstyrelsen)
- Maximal laddeffekt: 155 kW
- 0–100 km/h: 7,4 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Dragvikt: 1 500 kg
- Förbrukning: 17,2 kWh/100 km (Transportstyrelsen)
- Pris: 569 000 kr (före bonus)
- Rival: Tesla Model 3