Provkörning av Polestar 2 LRSM RWD

Provkörning av Polestar 2 LRSM RWD

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad måndag 30 oktober 2023

Polestar har äntligen levererat vad de borde gjort från början, nämligen byggt en i grunden bakhjulsdriven bil. Allting annat är samma.

Teknik

Polestar har uppgraderat sin 2:a med prestandaförbättringar, kraftfullare batterier, nya motorer, mjukvaruppdateringar och bakhjulsdrift.

En ny generation elmotorer och växelriktare sitter nu i alla nya Polestar 2-versioner. Single motor-versionerna använder en nyutvecklad permanentmagnetmotor och växelriktare med kiselkarbid. Den nya motorn har en effekt på upp till 220 kW (tidigare 170 kW) och har ett vridmoment på 490 Nm, (tidigare 330 Nm). Bilen accelererar nu 0–100 km/h på 6,2 sekunder, en förbättring med 1,2 sekunder.

Dual motor-versionen driver nu till större del på bakaxeln, bra för körglädje och prestanda. En ny asynkronmotor sitter monterad på framaxeln vilket möjliggör en högre total effekt på 310 kW och 740 Nm (tidigare 300 kW och 660 Nm). Dessutom kopplas motorn bort när den inte behövs. 0–100 km/h går nu på 4,5 sekunder.

Med Performance-paketet (tillval) är effekten upp till 350 kW och accelerationen 0-100 km/h går på 4,2 sekunder. Ägare till Dual motor-versionerna kan ladda ner prestandapaketet mot en kostnad.

I fronten finns numera Polestars Smartzone som samlar några av bilens viktigaste aktiva säkerhetsfunktioner, inklusive den framåtriktade kameran och radarn.

Long range-versionerna har nu 82 kWh-batterier. Batteriet i Standard range-versionen behåller en kapacitet på 69 kWh. De nya batterierna har fått snabbare laddhastighet på upp till 205 kW DC för Long range-batterier och 135 kW för Standard range-batteriet.

Effektivitetsförbättringarna har gjort att WLTP-räckvidden ökat rejält till 593 km för Long range Dual motor och 655 km för Long range Single motor.

Komfort

Inuti är det skandinaviskt svalt med ljust trä och okrångliga designelement. Polestar 2 fungerar alldeles utmärkt som familjebil. Det finns gott om plats för barnstolar och vuxna och dragvikten är 1 500 kilo, även med ”lilla” drivlinan. Smart.

Förarmiljö

Funktionellt och snyggt men mindre ergonomiskt. Mittkonsolen är ett bra exempel på det. Den är hög och de två mugghållarna döljs effektivt under mittarmstödet. Även förarergonomin för personer som är över 180 centimeter blir en kompromiss då man kommer för nära pedalerna där det dessutom är riktigt trångt för den med stora fötter.

Köregenskaper

Låt dig imponeras av hur mycket roligare bilen blir med bakhjulsdrift. Polestar beskriver den i pressmaterialet som spänstig och lekfull med mogen karaktär. Det är bara att hålla med.

Infotainment

Polestar var först med ett Google-baserat infotainmentsystem som fungerar riktigt bra. Nu har Polestar även uppgraderat räckviddsmätaren till att leverera återstående räckvidd baserad på faktisk körning och inte hittepåsiffror.

Bagageutrymme

41 liter i frunken och 407 liter där bak. Dragvikten är 1 500 kilo vilket är tillräckligt. Dock krävs B96 eller E-kort för att få framföra bilen med den vikten.

Säkerhet

Fem stjärnor i EuroNCAP och ett utökat säkerhetspaket med fler säkerhetsfunktioner som är standardutrustning på de uppgraderade versionerna.

Utrustningsnivåer

Standardutrustningen i Polestar 2 har justerats för att öka det totala värdet och höja bekvämligheten. Fler säkerhetsfunktioner är nu standard, inklusive Blind Spot Information System, Cross Traffic Alert och Rear Collision Warning and Mitigation, tillsammans med kamera som ger 360-gradersvy och automatiskt avbländande ytterbackspeglar. Laddplatta för trådlös telefonladdning är nu också standard på alla versioner.

Waykes omdöme

Polestar 2 är en riktigt snygg bil och ett roligare val än Tesla Model 3 (framför allt nu när Tesla ser ut att försvinna från den svenska marknaden). De nya uppgraderingarna gör den både roligare och mer effektiv att köra.

Fakta

  • Batteri: 82 kWh brutto, 79 kWh netto
  • Effekt: 220 kW
  • Vridmoment 490 Nm
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • Räckvidd: 614 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/205 kW
  • 0–100 km/h: 6,2 sek
  • Toppfart: 205 km/h
  • Förbrukning: 15,8 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: 609 000 kronor
  • Rival: Nio ET5
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad måndag 30 oktober 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil