Provkörning av Peugeot e3008

Provkörning av Peugeot e3008

Välja bil
Lästid 4 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad onsdag 9 oktober 2024

Peugeot 3008 är först ut på Stellans-koncernens nya STLA Medium-plattform. Det är ingen renodlad elbilsplattform utan 3008 finns även som hybrid.
Elbilsversionen kommer med två olika batteristorlekar på 73 respektive 96 kWh netto. Vi har kört den förra.

Peugeot meddelar att de har valt bort förvärmning av batteriet till förmån för räckvidd eftersom deras tester visar att det tar mer energi att att värma upp batteriet än att framföra bilen. Då kan laddstolpen värma upp batteriet istället. Maximal laddkapacitet är 160 kW DC och 11 kW AC.

Komfort

Peugeot har alltid varit duktiga på komfort och e3008 är inget undantag. Det är alldeles för vanligt i dag att tunga och högbyggda elbilar styvas upp med ett hårt chassi, men inte här. Fjädring och dämpning är mjuk och harmonisk men med stora fälgar är det svårt att filtrera bort småbrus som skarvar.
Framstolarna i GT Ultimate-versionen är välstoppade och bekväma med rejält svankstöd och dynan kan även lyftas i framkant så långa personer får bra benstöd. Baksätet är riktigt bekvämt med bra benstöd och okej utrymme för fötterna under framstolarna.

Köregenskaper

Det krävs ett rejält tryck på startknappen för att bilen ska vakna och den tar sin lilla tid på sig innan du kan peta växelväljaren i läge D. Väl där tuffar det på bra. Trots en effekt på 157 kW (213 hk) är det en ganska sävlig maskin där 0–100 km/h tar 8,8 sekunder. Men det passar bilens karaktär. Den upplevs inte långsam utan väldigt harmonisk och snäll. Med rattpaddlarna kan du ställa bromskraftsåtervinningeni tre steg men någon ren enpedalskörning är det aldrig tal om. Farthållaren med assisterad körning (Highway Driving Assistant, endast GT Ultimate) fungerar tillfredsställande även om den vill att du ska ha händerna högt upp på ratten för att inte varna.

En anmärkningsvärd detalj är vändcirkel på bara 10,6 meter. Det är hela 1,9 meter mindre än en Tesla Model S. Rangerbarheten är fenomenal! Tyvärr är förbrukningen ganska hög vilket förkortar räckvidden.

Förarmiljö

Peugeot jobbar enträget vidare med sin i-Cockpit som betyder liten ratt i knäet och stor digital display ovanför. Poängen med den lilla tv-spelsratten är att den inte ska skymma instrumenten och det kräver en del tillvänjning. Själva ratten har gott om knappar för inställningar av farthållarassistans (vänster ratteker) och volym- och menykontroll (höger ratteker) men länge
letade vi efter reglagen för att växla mellan förarmenyerna. Det krävdes en koll i instruktionsboken för att hitta dem som sitter längst ut på änden av respektive rattspak, alltså de som sköter blinker och vindrutetorkare … Rent visuellt är den egensinnigt utformade förarmiljön inbjudande och omfamnande. En spännande placering av volymvredet där växelväljaren borde sitta är väl egentligen det stora frågetecknet.

Infotainment

I dag när vi är vana vid grafiken i vår mobiltelefon känns Peugeots infotainmentsystem otroligt banalt med enkel grafik och platta menyer utan djup. De dubbla panelerna med pekskärmar känns dessutom överflödiga. Tanken är att den lilla panelen ska erbjuda en snabbmeny för den stora skärmen där du själv kan välja vilka funktioner som du vill ha närmast. Frågan vi ställer oss är väl snarare om de som utvecklat det ens har körkort!

Bagageutrymme

Hela 520 liter får du plats med under insynsskyddet och bagagerumsgolvet går att ställa i höjdled. Därtill sitter det två smarta klackar på sidorna som kan hålla uppe golvet medan du rotar efter laddsladden eller dragkroken. Den senare är ett tillval för 9 900 kronor som är avtagbar. Max dragvikt är 1 250 kilo vilket får anses mer än godkänt för en framhjulsdriven elbil. Det är dessutom 50 kilo mer än vad elhybriden får dra.

Säkerhet

Än så länge otestad av Euro NCAP men Peugeot skryter med att ett flertal säkerhetssystem är standard: filhållningsassistans, active safety brake, rear cross traffic alert, kollisionsvarnare, trötthetsvarnare och hill assist.

Utrustningsnivåer

Den blå färgen heter Obsession och är standard vilket är helt fantastiskt. Fram för mer färg i bilparken. Vill du ha en tråkvit bil får du lassa över 9 900 kronor. Grundmodellen av 3008 heter Allure och är snikutrustad med två mindre skärmar inbyggda i samma panoramapanel som de dyrare GT och GT Ultimate. Väljer du Allure behöver du assistantpaketet för 22 900 kronor som innehåller adaptiv farthållare (utan assisterad körning), rattvärme, parkeringssensorer fram och 360-graders parkeringskamera.

Waykes omdöme

Peugeot e3008 är en cool bil som ger avtryck i stadsmiljön. Men den är ganska dyr, framför allt när du ska ha lite utrustning. Pluspoäng för god komfort och long range-modellen som har en WLTP-räckvidd på 66 mil!

Fakta Peugeot e3008

  • Batteri: 73 kWh netto
  • Elmotor: 167 kW (213 hk)
  • Vridmoment: 345 Nm
  • Drivning: Framhjulsdrift
  • Räckvidd: 510 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Tjänstevikt: 2 291 kg
  • Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/160 kW
  • Acceleration: 0–100 km/h
  • Toppfart: 170 km/h
  • Förbrukning: 17,4 kWh/100 km
  • Grundpris: 599 900 kr
  • Rival: Audi Q4 e-tron Sportback
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 9 oktober 2024
Publicerad onsdag 9 oktober 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil