Provkörning av Peugeot E-5008

Provkörning av Peugeot E-5008

Välja bil
Lästid 4 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad tisdag 22 oktober 2024

Teknik

Peugeot E-5008 är näst först ut på Stellans-koncernens nya STLA Medium-plattform efter syskonmodellen E-3008 (provkörd). Det är ingen renodlad elbilsplattform utan 5008 finns även som hybrid. Elbilsversionen kommer med två olika batteristorlekar på 73 respektive 96 kWh netto. Vi har kört den förra.

Peugeot meddelar att de har valt bort förvärmning av batteriet till förmån för räckvidd eftersom deras tester visar att det tar mer energi att att värma upp batteriet än att framföra bilen. Då kan laddstolpen värma upp batteriet istället. Maximal laddkapacitet är 160 kW DC och 11 kW AC.

Komfort

Peugeot har alltid varit duktiga på komfort och E-5008 är inget undantag. Det är alldeles för
vanligt i dag att tunga och högbyggda elbilar styvas upp med ett hårt chassi, men inte här.
Fjädring och dämpning är mjuk och harmonisk men med stora fälgar är det svårt att filtrera bort
småbrus som skarvar.

Framstolarna i GT Ultimate-versionen är välstoppade och bekväma med rejält svankstöd och
dynan kan även lyftas i framkant så långa personer får bra benstöd. Baksätet är riktigt bekvämt
med bra benstöd och okej utrymme för fötterna under framstolarna. Det är dessutom skjutbart i
längsled och du kan ställa ryggstödet individuellt på alla tre platserna. På tredje raden sitter du bäst om du är ett barn.

Köregenskaper

Det krävs ett rejält tryck på startknappen för att bilen ska vakna och den tar sin lilla tid på sig innan du kan peta växelväljaren i läge D. Väl där tuffar det på bra. Trots en effekt på 157 kW (213 hk) är det en ganska sävlig maskin där 0–100 km/h tar 8,8 sekunder. Men det passar
bilens karaktär. Den upplevs inte långsam utan väldigt harmonisk och snäll. Med rattpaddlarna
kan du ställa bromskraftsåtervinningeni tre steg men någon ren enpedalskörning är det aldrig tal
om.

Farthållaren med assisterad körning (Highway Driving Assistant, endast GT Ultimate) fungerar
tillfredsställande även om den vill att du ska ha händerna högt upp på ratten för att inte varna.
En anmärkningsvärd detalj är vändcirkel på bara 11,2 meter. Det är hela 1,3 meter mindre än en
Tesla Model S. Tyvärr är förbrukningen ganska hög vilket förkortar räckvidden.

Förarmiljö

Peugeot jobbar enträget vidare med sin i-Cockpit som betyder liten ratt i knäet och stor digital
display ovanför. Poängen med den lilla tv-spelsratten är att den inte ska skymma instrumenten
och det kräver en del tillvänjning. Själva ratten har gott om knappar för inställningar av
farthållarassistans (vänster ratteker) och volym- och menykontroll (höger ratteker) men länge
letade vi efter reglagen för att växla mellan förarmenyerna. Det krävdes en koll i instruktionsboken för att hitta dem som sitter längst ut på änden av respektive rattspak, alltså de som sköter blinker och vindrutetorkare …

Rent visuellt är den egensinnigt utformade förarmiljön inbjudande och omfamnande. En
spännande placering av volymvredet där växelväljaren borde sitta är väl egentligen det stora frågetecknet.

Infotainment

I dag när vi är vana vid grafiken i vår mobiltelefon känns Peugeots infotainmentsystem otroligt
banalt med enkel grafik och platta menyer utan djup. De dubbla panelerna med pekskärmar känns dessutom överflödiga. Tanken är att den lilla panelen ska erbjuda en snabbmeny för den stora skärmen där du själv kan välja vilka funktioner som du vill ha närmast. Och visst, det fungerar men känns omständligt. Du måste fortfarande peta på en skärm, bara fem centimeter närmare.

Bagageutrymme

Pågrund av 7-sitskonfigurationen tar tredje raden en del utrymme men du får ändå plats med
hela 748 liter under insynsskyddet med fem säten uppfällda. Komplett volym är 259/748/1 815 liter. Behöver du lasta mer finns avtagbar dragkrok som tillval för 9 900 kronor. Max dragvikt är 1 000 kilo vilket får anses vara godkänt för en framhjulsdriven elbil.

Säkerhet

När denna text skrivs är Peugeot E-5008 otestad av Euro NCAP, men Peugeot skryter med att
ett flertal säkerhetssystem är standard: filhållningsassistans, active safety brake, rear cross
traffic alert, kollisionsvarnare, trötthetsvarnare och hill assist. Tyvärr är adaptiv farthållare, döda vinkelvarnare och highway driving assist tillval i den allra högsta utrustningsnivån.

Utrustningsnivåer

Grundfärgen för E-5008 är en blå färg som heter Ingarö. Det är helt fantastiskt. Fram för mer
färg i bilparken. Vill du ha en tråkvit bil får du lassa över 9 900 kronor. Eller vilken annan färg som helst för den delen. 7-sits är standard, oavsett utrustningsnivå, vilket är bra. Grundmodellen av 5008 heter Allure och är snikutrustad med två mindre skärmar inbyggda i
samma panoramapanel som de dyrare GT och GT Ultimate. Det finns inga tillvalspaket mer än
dragkrok och panoramatak så vill du åt de bekvämare assistanspaketen som adaptiv farthållare
behöver du hoppa upp ett steg till GT.

Waykes omdöme

Peugeot E-5008 är en smart bil med god komfort. Det finns inte många elbilar som kan erbjuda
7 säten för vettiga pengar. Long range-modellen har en WLTP-räckvidd på 66 mil! Och så finns
den som bensinhybrid.

Fakta Peugeot e-5008

  • Batteri: 73 kWh netto
  • Elmotor: 167 kW (213 hk)
  • Vridmoment: 345 Nm
  • Drivning: Framhjulsdrift
  • Räckvidd: 488 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Tjänstevikt: 2 389 kg
  • Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/160 kW
  • Acceleration 0–100 km/h: 8,8 sek
  • Toppfart: 170 km/h
  • Förbrukning: 18,3 kWh/100 km
  • Grundpris: 639 900 kr
  • Rival: VW ID. Buzz, kort, 6-sits
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad tisdag 22 oktober 2024
Publicerad tisdag 22 oktober 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil