Provkörning av Nissan X-Trail e-Power e-4orce
Nissan X-Trail är tillbaka med ett lite tuffare utseende och en helt ny drivlina. Borta är den förvuxna Qashqai-kostymen.
Teknik
Ordet självladdande hybrid kan verka förvirrande. Vadå, vem laddar den? I detta fall är det en 1,5-liters trecylindrig bensinmotor som agerar laddare. På axlarna sitter varsin elmotor och däremellan ett litet litiumjonbatteri på 1,97 kWh som agerar buffert. Det går att köra på ren el men du kommer inte långt. Har du någonsin kört en Toyota av modernare snitt förstår du hur det fungerar.
Komfort
Komforten är god. Du sitter bra i sköna stolar och baksätet är väldigt trevligt med mysig dyna och bra ryggstöd. Eftersom det inte sitter något batteri under golvet är knävinkeln bra även på personer som är längre än 150 centimeter. Det finns om bekvämligheter, som sätesvärme i baksätet, solgardiner. Och en tredje sätesrad så klart.
Förarmiljö
Riktigt snyggt men alla funktioner trevligt tillhands med fysiska knappar och reglage. Instrumenteringen är digital och kan ändras till två olika vyer beroende på preferens. Färddatorn är trevligt överskådlig och lättanvänd. Rattknapparna är logiska och smart placerade.
Köregenskaper
Vårt exemplar var en riktigt dunderburk när det kom till acceleration. Från stillastående skjuter den iväg som en raket på ett sätt som faktiskt är lite oväntat. Men körbarheten är riktigt fin. Just att det är en elektrisk drivlina med en bensinräckviddsförlängare gör körningen väldigt smidig och ryckfri.
Infotainment
Snyggt gränssnitt med delad skärm men kartgrafiken känns snål och trist. I övrigt är det funktionellt och tillräckligt snabbt. Trådlös Apple Carplay men Android Auto kräver sladd.
Lastkapacitet
Det skiljer 90 liters lastkapacitet för den fem- och sjusitsiga versionen (475 mot 485 liter). Det är snyggt planerat med dubbla golv och flyttbara golvsektioner för smidig lastning. Tyvärr sitter 12V-batteriet i vägen för att kunna lägga insynsskyddet under bagagegolvet. Dragvikten varierar beroende på vilken drivlina du väljer där mildhybridversionen får dra mest (2 000
kilo) och medan framhjulsdrivna e-Power bara får dra 670 kilo och e-Power e-4orce får dra 1 800 kilo (1 650 med sju säten).
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP och riktigt fina betyg för vuxna och barn samt assistansfunktioner. Alla säkerhetssystem är standard i alla nivåer men vårt provkörda version var så klart maxutrustad med alla assistanssystem också.
Utrustningsnivåer
Nissan kör vidare på nivåerna Acenta som är instegsversionen, N-Connecta och Tekna. Där Acenta är väl snålt tilltagen och omöjliggör många tillval blir i så fall N-Connecta det bättre valet eftersom de flesta extrafunktionerna blir tillgängliga genom tillval. Tekna är maxutrustad och de enda tillval som kan göras är 20-tumsfälgar, metalliclack, glastak och Bose ljudsystem.
Waykes omdöme
Nissan X-Trail är en riktigt trevlig bil med fina köregenskaper, god komfort, snygg design och ett trevligt pris. Framför allt eftersom den går att få med sju säten. Ska vi göra en köprekommendation i klassen är Nissan X-Trail självskriven.
Fakta
- Motor R3, 1 497 cm3 bensin
- Batteri: 1,97 kWh
- Effekt (elmotorer): 157 kW
- Vridmoment: 330 + 195 Nm
- Drivning: Allhjulsdrift
- 0–100 km/h: 7,0 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 6,6 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 150 g/km
- Skatt: 9 010 kr
- Grundpris: Från 417 400 kronor
- Rival: Kia Sorento PHEV