Provkörning av Nissan Qashqai
Nissan Qashqai är märkets överlägset mest populära modeli Europa med nästan tre miljoner sålda bilar sedan starten 2007 och själva nollpunkten för crossover-hetsen och suv-hysterin. Stor som en halvkombi men föraren känner sig mindre utsatt eftersom bilen är högbyggd. Sådant gillar folk. Då spelar det mindre roll att fordonet drar mer soppa och släpper ut mer koldioxid.
Vad är skillnaden mellan nya och gamla Nissan Qashqai?
I sin tredje generation har Qashqai mognat och växt till sig. Inte så värst till storleken men till uppträdandet. Qashqai har visserligen alltid varit en sävlig kompis, framför allt växellådan har varit en trist historia men det har Nissan rått bot på med den nya X-tronic-lådan med dubbla oljepumpar som snabbar på växlingarna. Nu händer det grejer. Egentligen är det inget man tänker på vid körning, det är vid rangering som det märks. Att rulla iväg från stillastående eller växla mellan R och D tar inte längre fem sekunder av slir.
Bilar som drar in pengar satsas det på. Det är därför som Volkswagen Golf är så otroligt genomtänkt. Likaså med Nissan Qashqai. Den byggs på en helt ny plattform (CMF-C) och använder sig av lättviktsteknik på flera ställen (bakluckan är av kompositmaterial).
En av de största skillnaderna jämfört med föregångaren är fjädringskomforten. Det kan förklaras med att Nissan Qashqai har fått ny hjulupphängning både fram och bak som gör upplevelsen långt mer sofistikerad än tidigare. Bara det är ett köpargument med tanke på hur otrevligt det annars kan vara att färdas i högbyggda bilar.
Högklassig teknik
Teknikmässigt är det inget som saknas. Det finns pekskärmar och digitala displayer, en stor head up-display projicerar värdefull information i vindrutan och självkörningsassistenten gör ett habilt jobb i den mån som den kan avläsa vägmarkeringarna.
Qashqai finns med två olika mildhybridmotorer, båda bensin på antingen 140 eller 158 hästar. Fyrhjulsdrift kan endast fås med stora motorn.
Det enda som kan stoppa Qashqai är de självpåtagna regleringar som tillverkarna implementerar för att ställa om till alternativa drivmedel. Nissan har redan en ersättare till Qashqai som kommer senare i år: Ariya.
Fakta Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic Tekna +
- Motor: R4, bensin, turbo, 1 332 cm3 Mildhybrid
- Effekt: 158 hk
- Vridmoment: 270Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- 0–100 km/h: 9,2 sek
- Toppfart: 199 km/tim
- Förbrukning: 6,5 l/100 km
- Koldioxid: 146 g/km
- Pris: 388 700 kr
- Skatt: 6 752 kr (år 1–3) sedan 1 130 kr/år
- Rival: Volvo XC40
Text: Jens Trulsson