Provkörning av Nissan Ariya
Äntligen är den här! Nissan var en av de första att lansera en kommersiell elbil i form av Nissan Leaf. Och den var verkligen ett alternativ länge. Tills Tesla kom och flyttade fram positionerna i elbilsvärlden. Leaf – även i sitt senaste utförande – håller fast vid ett batteripaket som är luftkylt och Chademo-laddning. En föråldrad teknik idag som kraftigt begränsar bilen användningsområde. Därför är Ariya så varmt välkommen. Framför allt för Nissan som har väntat på bilen i ett år extra på grund av diverse strul kopplat till världsläget.
Nissan Ariya är en modern elbil så som vi är vana att se dem i dag: Platt golv, ett hjul i varje hörn, crossover-design (viktigt!), platta paneler, touch-knappar och så vidare. Och så är den väldigt tyst. Väldigt tyst. Anmärkningsvärt tyst. Det är ett smart drag av Nissan för det ger verkligen en lyxkänsla. Inte för att
de har snålat på materialen i bilen, men tystnaden förhöjer känslan.
Ariya kommer med två olika batteristorlekar på 63 och 87 kWh och framhjulsdrift. Det finns en fyrhjulsdriven version som endast går att beställa med det stora batteriet.
Dragvikten är 750 kg om bilen inte har fyrhjulsdrift, då får den dra 1 500 kg.
Maximal laddeffekt är 130 kW och enligt Nissan ska Ariya 63 då kunna tillgodogöra sig 267 kilometer på 30 minuter (20–80 procent). Vid hemmaladdning är effekten 7,6 kW men det går att köpa till en ombordladdare som klarar 22 kW för 10 000 kr.
Fakta Nissan Ariya 63
- Batteri: 63 kWh netto (66 kW brutto)
- Effekt: 160 kW (215 hk)
- Vridmoment 300 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 403 km
- Maximal laddeffekt: 130 kW
- 0–100 km/h: 7,5 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Förbrukning: 17,6 kWh/100 km
- Pris: 543 200 kr (före bonus)
- Rival: Volkswagen ID.4