Provkörning av Nio ET7
De kinesiska elbilarna har börjat skölja över oss. Än så länge har det varit relativt billiga och folkliga historier. Men nu kommer en ny våg av premiummärken. Dyra, exklusiva och med kvalitet att matcha tyskarnas värstingvagnar.
Nio grundades 2014 av William Li, en kinesisk IT-entreprenör. Nio är även en av originalteamen i racingserien Formula E och Nelson Piquet Jr tog hem förartiteln i en Nio premiäråret 2015. Med lyxsedanen ET7 gör Nio premiär i Sverige men snart följer ett flertal andra modeller, både suvar och sedaner. I december öppnade Nio ett showroom i Täby Centrum norr om Stockholm.
Teknik
Nio är den enda elbilstillverkaren i Europa som satsar på batteribyte i en speciell batteristation. Bytet tar cirka fem minuter och sker helt automatiskt. I Sverige finns det för närvarande en batteribytesstation i Varberg men fler är planerade.
Väljer du att ladda din ET7 är kapaciteten 11 kW AC-laddning och 130 kW DC-laddning. Med ett 100 kW-batteri tar det alltså minst nio timmar att ladda fullt hemma medan en snabbladdningsstolpe ska kunna klara 10–80 procent på cirka 40 minuter. Enligt Transportstyrelsen har provbilen en räckvidd på 580 km och en snittförbrukning på 19 kWh/100 km. Det kan du nog tacka den suveräna aerodynamiken för: ET7 har en luftmotståndskoefficient på bara 0,208 Cd.
ET7 är en prestandasedan med en elmotor på vardera axel. Effekten är hisnande 480 kW och 850 Nm. Sprinten till 100 km/h ska gå på 3,8 sekunder. ET7 erbjuds även med ett 75 kWh-batteri. Batterierna kan både köpas loss med bilen eller hyras. Precis som bilen. Hyr bilen eller köp den.
Nio har länge utforskat autonom körning och i ET7 skryter de med att bilen har hela 33 sensorer (lidar, kameror, ultrasoniska sensorer, radar, etc) som ska hålla bilen i rätt fil. I Europa tillåter vi inte autonom körning utan endast assisterad körning så bilen klarar av att hålla sig i filen. Så länge det är rakt och fritt. Trots ledig fil hände det flera gånger att bilen tvärbromsade för att den identifierade fordonet i filen bredvid som ett hinder. Stökigt.
ET7 kommer också med en AI-kamrat som heter Nomi som det går att prata med och som kan sköta många funktioner i bilen, men den klarar inte av att dra ett skämt.
Komfort
ET7 har på pappret all komfort som kan önskas. Soft close-dörrar, luftfjädring, värme, kyla och massage i alla säten utom mittenplatsen bak. Generöst benutrymme och en härligt tyst kupé. Tyvärr upplevs inte luftfjädringen lika lyxig som de tyska konkurrenternas och sätena saknar ergonomi värdig en lyxbil. Vi upplevde också att sätesvärmen var långt ifrån tillräcklig i sitt maxläge. Nio har försett ET7 med ett campingläge som håller kupén tempererad ifall du väljer att övernatta i den.
Förarmiljö
Har du suttit i en Tesla Model S känner du igen dig. Tyvärr. Om de nu börjar från början, varför härma? En digitalt kombiinstrument framför föraren med nästan exakt samma gränssnitt som i Tesla och en stor pekskärm där alla funktioner finns. Det går att be AI-assistenten Nomi om hjälp, till exempel att sätta igång massage eller justera ratten.
Ljudsystemet har en effekt på 1.000 W, har 23 högtalare med Dolby Atmos 3D-ljud och Uppsala- företaget Dirac Research har skött akustiken. Duger det åt Rolls-Royce duger det åt Nio.
Köregenskaper
ET7 är blixtrande snabb och kan ligga som ett strykjärn på vägen. Varför du nu skulle vilja att en 5,1 meter lång och 2,5 ton tung bil gör det? Tre olika körlägen erbjuds + ett individuellt där du själv kan blanda din egen cocktail. Tyvärr dödar den helt oinbjudande ratten och styrkänslan viljan att pressa ET7 i någon vidare dynamisk utsträckning. Skönare att glida omkring. Det går att få sin ET7 med dragkrok och bilen få dra två ton. Något ska all den där effekten vara bra till.
Infotainment
Den 12,8 tum stora mittskärmen är lättskött och har alla funktioner du kan tänka dig. Många undermenyer dock och innan du har vant dig blir det mycket skärmtid. Har du svårt att hitta, be Nomi om hjälp. Har du tur funkar det.
Bagageutrymme
Trots sin storlek rymmer bagageutrymmet inte mer än 364 liter. Men det finns en skidlucka. Däremot ingen frunk …
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP, sju krockkuddar (varav en mellan sätena) och en hel uppsjö säkerhetssystem.
Utrustningsnivåer
Du kan välja färgkombination, fälgstorlek (20 eller 21 tum) och batteristorlek. Men inget mer. Priserna börjar på 13 979 kronor/månad för en ET7 med 75 kWh-batteri. Vill du köpa bilen kostar den från 789.000 kronor. Lägg till ett 75 kWh-batteri för 1 799 kr/månad eller köp loss det för 130.000 kronor. Ett 100 kWh-batteri kostar 2.999 kr/månad eller 240.000 kr.
De enda tillvalen som kostar extra är 21-tumsfälgar i kolfiber för 28.000 kr, eller kompletta vinterhjul i 19 eller 20 tum, 29.999kr respektive 41.999 kr.
Waykes omdöme Nio ET7 är en trevlig bil som tyvärr missar målet med tanke på priset. Ett stort batteri skruvar upp priset, likaså den massiva effekten. Det finns bilar som både är roligare att köra och som har bättre komfort än ET7 men till ett något högre pris. Men batteribytesfunktionen gör bilen väldigt intressant. Helt plötsligt kan du köra elbil på samma villkor som en fossilbil.
Fakta
- Batteri: 100 kWh brutto
- Effekt: 480 kW, 652 hk
- Vridmoment 850 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 580 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/130 kW
- 0–100 km/h: 3,8 sek
- Toppfart: 200 km/h
- Förbrukning: 19,0 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 789.000 kronor
- Rival: Mercedes EQS