Provkörning av Nio ET5
Nio är den kinesiska Tesla-kopian (it-miljardär som startar elbilsmärke och bygger bilar som är väldigt lika Teslas) som är det enda bilmärke på marknaden som erbjuder batteribyte via robotiserade stationer. Nio vill locka kunder med flexibel leasing och batterihyra. Fast det går bra att köpa också. I skrivande stund finns det 55 stycken Nio registrerade.
Teknik
En elmotor på vardera axel och en kombinerad effekt på 360 kW eller 490 hästar och 700 Nm. ET5 kan fås med två batteristorlekar på 75 eller 100 kWh och därmed en uppgiven räckvidd på 456 eller 590 km. Batterierna går att hyra för 1 799 kr/månad eller 2 999 kr/månad eller köpa loss för 130 000 kronor respektive 240 000 kronor. De buktande ”hornen” ovanför vindrutan är Nios kameror och en lidar som ska hjälpa bilen att hålla kursen vid assisterad körning. Totalt 33 olika typer av sensorer som kameror, lidar, radar och ultraljudssensorer.
Komfort
Nio har satsat hårt på byggkvalitet och bilen känns ordentligt solid. Materialkvaliteten är genomgående hög och genom att arbeta med återvunna material och naturliga textilfibrer kan de hålla nere sitt koldioxidavtryck. Stolarna sköna och har bra inställningsmöjligheter även om det (för en lång person) känns som att du sitter ovanpå bilen. Baksätet är ganska tajt och är du över 180 cm är det inget för dig.
Förarmiljö
Avskalat är mantrat i Nio. Allt ska skötas antingen via pekskärmen eller AI-roboten Nomi. Rattkransen är rejält tilltagen i tjocklek och kan kännas lite svårgreppad. En liten display ovanför rattstången visar den nödvändiga för föraren men påminner kusligt mycket om Teslas gränssnitt.
Köregenskaper
ET5 är en ”sportsedan” och uppför sig som en sådan. Den har kvicka reaktioner och kan trots sin anmärkningsvärda tyngd på 2,25 ton röra sig förbluffande smidigt. Accelerationsnivån kan ställas i flera steg beroende på hur våldsamt du vill att bilen ska uppföra sig. Fjädringkomforten är sportigt fast utan att vara bråkig.
Infotainment
Den 12,8 tum stora skärmen på mittkonsolen styr allting i bilen. Menyerna är många och inställningsmöjligheterna desto fler. Har du någonsin suttit i en Tesla är det mesta bekant. Förutom spelhörnan och pruttkuddarna. Det har Nio-ingenjörerna lyckligtvis inte lagt något krut på.
Bagageutrymme
386 liter låter inte så mycket men det går att fälla baksätena för extra utrymme. Underligt bara att mittbältet sitter i vägen när sätena är fällda. Det finns ingen frunk.
Säkerhet
ET5 är inte krocktestad av Euro NCAP än men de modeller som är krocktestade har alla fem stjärnor. Framför allt får Nios modeller väldigt höga poäng tack vare sina förarstödssystem. Den låga tyngdpunkten ger ET5 en rollover restistance-koefficient på 1,7 vilket motsvarar fem stjärnor i den amerikanska organisationen NHTSA säkerhetstest.
Utrustningsnivåer
Allt väsentligt är standard förutom rattvärme som ingår i komfortpaketet för 15 000 kronor extra. På grund av vissa översättningssvårigheter är det oklart om komfortpaketet innehåller ”sätesvärme för ryggen” eller om det är värme i baksätet det handlar om. Troligen det senare. Det finns fyra olika lacker som är kostnadsfria, resterande fem kostar 18 500 kronor. 19 tumsfälgar är standard, 20-tummare kostar 10 000 kronor. Bromsok målade i orange färg kostar 5 000 kronor. Takklädsel i mikrofiber kostar 10 000 kronor och den gröna interiören kostar 8 800 kronor.
Waykes omdöme
Nio ET5 är en dyr och snabb bil med den fantastiska funktionen att det går att byta batteri istället för att ladda. Problemet är att det i nuläget knappt finns några stationer i Sverige. Men det kommer säkert. ET5 är väl egentligen för den som vill ha en Tesla Model 3 Performance men som vill betala lite extra för att vara unik.
Fakta
- Batteri: 75 kWh brutto, 70,5 kWh netto
- Effekt: 360 kW/490 hk
- Vridmoment 700 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 451 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/140 kW
- 0–100 km/h: 4,0 sek
- Toppfart: 200 km/h
- Förbrukning: 19,1 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 556 000 kronor
- Rival: Tesla Model 3