Provkörning av Microlino

Provkörning av Microlino

Välja bil
Lästid 4 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 21 juni 2024

Schweiziska scooterföretaget Micro vill förbättra världen med roligare fordon. 2015 började de att skissa på ett fyrhjuligt fordon som skulle kunna bli den bästa kombinationen mellan bil och mc. Perfekt för trånga urbana miljöer och med ett utseende som gör människor på glatt humör. Microlino var född.

Teknik

Till skillnad från andra fordon i L7e-klassen (fyrhjuliga motorcyklar, e står för elektrisk) har Microlino en monocoque-konstruktion, vilket innebär en självbärande kaross i aluminium. Det finns tre batteristorlekar:
5,5 kWh, 10,5 kWh och 15 kWh med räckvidder från 90 km till 177 km och 223 km. Microlino kan endast AC-laddas med 2,2 kW. Drivning sker på bakhjulen men bilen styr traditionellt på framhjulen och det sitter McPherson-ben
runtom.

Det går att klassa om Microlino till en L6e, vilket är en mopedbil för 45 km/h. Detta görs via återförsäljaren. Fordonet kan sedan klassas tillbaka till en L7e igen när barnet får körkort.

Komfort

Dörren sitter i fronten och är vänsterhängd vilket gör det lätt att både kliva in och ut. Tyvärr säger rådande parkeringsregler att fyrhjuliga motorcyklar måste parkeras i färdriktningen vilket omintetgör bilens
funktionella design och storlek.

Det finns ett litet värmepaket som kan värma upp kupén på kyliga dagar och en fläkt som kan aktiveras om du inte vill eller kan köra med taket och fönstren öppna. Hur varmt det går att få i kupén vet vi inte än,
det var 25 grader varmt när vi provkörde.

På grund av Microlinos utformning har de behövt ge den en ganska fast chassisättning för att den inte ska kränga för mycket. Det gör att körupplevelsen stundtals är ganska skumpig.

Förarmiljö

På rattstången finns ett litet digitalt förarinstrument som visar allt du behöver veta och det går att konfigurera i två olika vyer.. Det finns ingen räckviddsmätare men du har batteriprocent och trippmätare vilket ger dig tillräckligt bra koll.

I mitten fram på dörren finns en liten pekskärm där du kan aktivera värme, fläkt, nolla trippmätare och göra andra inställningar. Soffan rymmer två personer och har god skjutmån, det är lätt att hitta en bra körställning. Om du är själv och inte är över 180 centimeter … Detta på grund av att ratten och pedalerna är något offset gentemot förarsätet och när det är två personer som ska samsas om utrymmet går det inte att breda ut sig lika
mycket och sitta rakt framför dem. Är du dessutom lång (jag är 186 cm) behöver du sitta lite ihopkrupen för att få god sikt.

Köregenskaper

Microlino är liten och nätt, tjänstevikten är 513 kilo och yttermåtten mäter 2,5 meter på längden och 1,5 meter på bredden. Förutom det lilla överhänget fram (som mest består av framdörren) är det ett hjul i varje hörn. Det ger en stabil körkänsla, även i högre farter. Både broms och styrning är oassisterad vilket kräver lite tillvänjning men är härligt befriande när du kommit in i det. Microlino är förvånansvärt rapp och har inga problem att hänga med i trafikflödet. Reaktionerna när du kör i vänsterfilen på motorvägarna runt Stockholm och kör om andra trafikanter är rolig. Många pekar och filmar med mobilen.

Effekten påverkas av batteriets state of charge. När SoC närmar sig 20 procent märks ett avsevärt tapp i effekt, framför allt i uppförsbackar.
En trist grej är att elmotorn viner osofistikerat mycket och i högre hastigheter är vinandet nästan skärande.

Infotainment

Väljer du premiuminteriör för 7 000 kronor får du en liten blåtandshögtalare som kan spela upp din musik. Det sitter också en praktiskt mobilhållare på instrumentbrädeslisten med två tillhörande USB C-
portar.

Bagageutrymme

Hela 240 liter får plats bakom förarstolen, vilket är förvånansvärt mycket. Det är alltså inga som helst problem att åka och storhandla med Microlino.

Säkerhet

Microlino klassas som en fyrhjulig motorcykel och har därför helt andra krocksäkerhetskrav än bilar. Vanligtvis på motorcyklar finns inget krockskydd alls! Dock är konstruktionen en självbärande aluminium-monocoque. Microlino säger att de har genomfört krocktester och att konstruktionen är säker för den typen av fordon.

Utrustningsnivåer

Det finns tre olika batteristorlekar att välja mellan (5,5/10,5/15 kWh) och priserna börjar på 269 900 kronor, varje batterihopp kostar sedan 20 000 kronor. Två färger är standard och ingår i priset, sedan kostar speciallack 4 600 eller 9 300 kronor beroende på om du vill ha matt- eller tvåtonslack. Du kan lägga till ett interiörpaket för 7 000 kronor och du får då en lite tjusigare inredning där blåtandshögtalare ingår.

Waykes omdöme

Microlino väcker känslor. Mycket känslor. Till överväldigande del positiva. Priset överraskar negativt men jämförbara fordon kostar lika mycket men då får du betydligt mindre. Fördelarna är att du kan köra Microlino året om (vi kan få revidera det påstående i februari) och du slipper trängselskatt. Du får också väldigt mycket uppmärksamhet. Frågan är om du är redo för det?

Fakta Microlino (10,5 kWh)

  • Batteri: 10,5 kWh
  • Effekt: 12,4 kW/17 hk
  • Vridmoment: 179 Nm
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • Räckvidd: 177 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Max laddeffekt AC/DC: 2,2 kW/– kW
  • 0–50 km/h: 5,0 sek
  • Toppfart: 90 km/h
  • Förbrukning: ~5,9 kWh/100 km
  • Grundpris: från 269 900 kronor
  • Rival: Renault Twizy
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad fredag 21 juni 2024
Publicerad fredag 21 juni 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil