Provkörning av MG ZS EV
På fyra månader hann Hedin Bil sälja ut hela sitt tilldelade lager av MG ZS EV. Totalt 3 430 nyregistreringar gjorde att den var den mest sålda elbilen i Sverige under två månader. Inte konstigt med tanke på priset. Privatleasing från 1 990 kronor i månaden.
Biltest av MG ZS EV
Smart av MG också att leverera en gammal bil och passa på att rensa ut lagret till vrakpriser till elbilssugna svenskar. För direkt efter att bilen sålt slut stod det klart att det kommer en ny. Helt ny. Nytt Tesla utseende exteriört och LED-strålkastare, ny interiör med nya paneler och digitala instrument, ny infotainmentskärm och nytt system med nya menyer och utökade funktioner. Hela drivlinan är ny med ett 50 procent större batteri (nu 70 kWh mot 44,5 kWh tidigare), motorn är starkare (156 hk mot 143 hk tidigare) och toppfarten har lyfts från 140 km/tim till 175 km/tim. Detta gör också att nya MG ZS kan dra släp: 500 kg dragvikt.
Om MG ZS EV
Motor: Permanentmagnet synkron elmotor.
Batteri: Vattenkylt litiumjonbatteri på 44,5 kWh
Effekt: 143 hk
Vridmoment: 353 Nm
Förbrukning WLTP: 18,6 kWh/100 km.
Räckvidd: 263 km
CO2: 0 g/km
Kraftöverföring: enväxlad automatisk växellåda, framhjulsdrift
Prestanda: Acceleration 0–100 km/h: 8,2 s
Toppfart: 140 km/h
Dragvikt: 500 kg
Pris: från 389 900 kronor, testbilens pris 367 400 kr
Snabbladdning
Ombordladdaren är också ny: 11 kW mot tidigare 6,6 kW. Snabbladdningen på 76 kW är oförändrad.
Pris
Alla dessa förändringar betyder också att nya MG ZS EV får nya priser. Men så blodigt är det inte. Instegsmodellen går att få från 2 495 kronor i månaden om det är privatleasing på tapeten. Vid köp är det 389 900 kronor före bonus.
Sju års garanti och vägassistans är standard. Att köra elbil har aldrig varit så här billigt.