Provkörning av Mercedes EQS SUV
Man vet att man lever i konstiga tider när den billigaste elsuven i Mercedes toppklass kostar mer än vad en Ferrari F40 kostade för 10 år sedan. Visserligen kostar en F40 i dag runt 25 miljoner kronor. Sannolikheten att EQS Suv går samma värdeutveckling till mötes är dock obefintlig.
Teknik
Var ska vi börja egentligen för den här bilen är fullsmockad med teknik. Okej, batteriet är samma 120 kW-best som sitter i sedanen, men har en högre nettoeffekt, 108,4 mot 107,8 kW. Motorerna är också samma som i sedanen men ger 400 kW effekt mot 385 kW. Bakhjulsstyrning på 4,5 grader (standard) eller 10,0 grader (tillval). Eftersom den provkörda modellen driver på båda axlarna finns även körläget Offroad som lyfter karossen med 25 millimeter och kan även göra framvagnen ”osynlig” så att det går att se rakt igenom på infotainmentskärmen.
Komfort
Om EQS Suv är så här bra, hur bra är då inte Rolls-Royce kommande elbil Spectre? Luftfjädringen i suven upplevs mer harmonisk än i sedanen där fjädringsvägen är så lång att den ibland inte hänger med. Suven glider stramt fram utan en krusning och ombord kan passagerarna viska till varandra i 140 km/h. Baksätet är elektriskt ställbart och och ypperligt bekvämt.
Förarmiljö
Förarmiljön är ombonad och fin (fattas bara) och panelbelysningen kan verkligen förhöja stämningen. Den kan även användas för så kallas AR (augmented reality) där belysningen bland annat visar vilken lufttemperatur som kommer ur ventilationsblåsen, vilket håll du ska svänga vid navigering och om det är ett hinder som du ska stanna eller väja för. De digitala skärmarna är rikliga på information men saknar fysiska knappar för manövrering. Visserligen kan du ställa in förarstolen på fysiska knappar i dörren men för att komma åt svankstödet måste du ganska långt in i menyn. Stökigt. Provbilen var utrustad med Hyperscreen men en rekommendation är att välja standardinstrumenteringen istället då den inte har samma flacka lutning på kombiinstrumentet och således är lättare att överblicka. Hyperscreen är mer skrytutrustning än praktisk.
Köregenskaper
Köregenskaperna är närmast drömlika. Bilen svävar över marken med ett behagligt lugn och har långt värdigare karossrörelser än sin sedankusin. Den hisnande effekten kan accelerera den tre ton tunga suven till olagliga hastigheter på några få sekunder. Problemet blir när det är dags att bromsa. Även med rejäla
bromsar tar det en stund att hejda tre ton. Upplevelsen av köregenskaperna blir därför något tudelad. Du uppskattar komforten och karossens snabbfotade och smidiga rörelser i trafik och på långresor (tack vare 10-graders bakhjulsstyrningen) men bilen känns precis så tung som den är när du kommer upp i hastighet. EQS Suv gör sig bäst som expresstransport och glidare.
Infotainment
Mercedes infotainmentsystem heter MBUX och är ett av marknadens absolut bästa. Extremt snyggt gränssnitt, funktionellt, lättmanövrerat och rikt på finesser. Tyvärr kräver det en massa petande på skärmen. Visst, du kan styra den med rösten. Men ärligt talat, hur väl funkar det egentligen. Och det går att sköta den med pekdonet på höger ratteker. Men vem pallar scrolla sig igenom alla menyer när det bara går att peta på skärmen …
Navigationen kan planera den snabbaste och mest bekväma rutten, inklusive laddstopp och reagerar dynamiskt till trafikstockningar och en förändrad körstil. Systemet kan även beräkna kostnaden på föreslagna laddstopp.
Bagageutrymme
Det säger en del om vilken målgrupp Mercedes vänder sig till när pressmaterialet skryter att fyra golfbagar får plats i bagageutrymmet. 645 liter under insynsskydd utan tredje rad är lika mycket som en Skoda Octavia Combi …
Säkerhet
Säkerheten är på den absolut högsta nivån enligt Euro NCAP och en trevlig funktion (som Mercedes visserligen haft i 20 års tid) är att främre passagerarstolen automatiskt känner av om en barnstol är placerad där och stänger av den främre airbagen.
Utrustningsnivåer
Utrustningsnivån är så klart skyhög från start. De två huvudnivåerna rör egentligen det yttre. Välj mellan Electric Art eller AMG Line där den förra är standard. Väljer du AMG tillkommer en kostnad på minst 65 000 kronor för matcha interiören i AMG-stil. Typ läderklädsel, sportstolar, sportratt, och 21 tumsfälgar.
Waykes omdöme
Har du två miljoner kronor och ska lägga dem på en elbil finns det i dag fler val än man kan tänka sig. Tesla, Lucid, Rivian, Ford, BMW, Porsche och Mercedes. I komfortgenren kan vi ta bort jänkarna och Porsche. Ska du köra själv och har barn är EQS Suv det solklara valet.
Fakta
- Batteri: 120 kWh brutto, 108,4 kWh netto
- Effekt: 400 kW
- Vridmoment 858 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 569 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 22 kW/200 kW
- 0–100 km/h: 4,6 sek
- Toppfart: 210 km/h
- Förbrukning: 21,9 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 1 833 000 kronor
- Rival: Rivian R1S