Provkörning av Mercedes EQS 580
Snacka om att visa var skåpet ska stå. EQS är en elbil som går sin egen väg. Uppsynen har kritiserats för att vara för tam men vill man komma långt på el funkar det inte att se elak ut. Här är produktionsbilen med världens lägsta luftmotstånd: 0,2 Cd.
Nog så viktigt för en bil som är 5,2 meter lång och väger 2,7 ton. Batteriet är på svulstiga 120 kWh och räckvidden anges till 641 km. Förutsatt att du lyckas hålla förbrukningen under 19,4 kWh/100 km. Lycka till med det när bilen har en effekt på 385 kW (523 hk).
Den som betalar ett grundpris på 1,5 miljoner för en bil har nog ganska höga krav. Provbilen kostar 1,84 miljoner kronor.
Så ja, nu har vi rabblat siffror så det står härliga till. Sådant kan vara nog så viktigt för vissa, men för andra är det känslan. Och fram till att Rolls-Royce Spectre rullar på vägarna 2023 ger Mercedes EQS en svårslagen komfort- och välbehagskänsla. Hyperscreen eller inte. Den rör sig med en värdighet som känns exklusiv. Fyrhjulsstyrningen på 10 grader gör EQS lättmanövrerad trots storleken och mängden avancerade funktioner för att ta hand om de ombordvarande är så maffig att det finns funktioner som inte är lagliga att använda än.
Men att kombinera sådan lyx men tunn plast blir ibland en alltför stor kontrast. Visserligen håller de nere den redan kolossala vikten (och byggkostnaden) med plastanvändning men för slutkonsumenten blir intrycket ändå lite vacklande. S-klass kändes lyxigare innan plastknapparna gjorde sitt intåg. Modell W222 som slutade tillverkas 2020 är den sista kassaskåpsmercan. Oavsett drivmedel.
Fakta Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
- Batteri: 120 kWh brutto/107,8 kWh netto
- Effekt: 385 kW (523 hk)
- Vridmoment 855 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 641 km (enligt Transportstyrelsen)
- Maximal laddeffekt: 207 kW
- 0–100 km/h: 4,3 sek
- Toppfart: 210 km/h
- Förbrukning: 19,4 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 1 575 000 kr
- Rival: Mercedes S-klass