Provkörning av Mercedes EQB
Det kryllar inte av sjusitsiga bilar på marknaden, i alla fall inte i det tuffa suv-segmentet där alla vill befinna sig. Och när vi tittar bland elbilarna är det hittills bara Tesla som kunnat erbjuda sjusitsiga versioner. Såvida vi inte räknar elbussarna Nissan e-NV200 Evalia, Mercedes EQV, eller Citroën/Opel/Peugeot/Toyota Proace (provkörningsvideo släpps i maj).
Mercedes EQB bygger på GLB och har fått drivlinan från EQA. Det innebär ett batteripaket på 66,5 kWh, en snabbladdningskapacitet på 100 kW och en eller två motorer med effektuttag på mellan 190 och 292 hästar.
Förutom exteriöra designskillnader är EQB närmast identisk med sitt fossilsyskon, förutom på en kritisk punkt. Det höga golvet i passagerarutrymmet. Någonstans måste de ju gömma batteriet. För långa passagerare innebär det att knäna kommer lite väl högt upp i förhållande till sitsen.
EQB är en synnerligen väl paketerad bil med fina utrymmen och smarta lösningar. Att få plats med ett elbilsbatteri och sju sittplatser i en kompaktsuv kan inte ha varit en lätt utmaning för ingenjörerna men de har löst det med den äran.
God komfort
Komforten i bilen är god. Framför allt med sina stora glaspartier och trevliga fjädring. Provbilen rullar på 18-tumsfälgar och friktionsdäck så rullkomforten är synnerligen god. Även ljudnivån i lagliga hastigheter. Räckvidden för provexemplaret uppges till 401 kilometer men då gäller det att föraren undviker
motorvägar, dåligt väder (för kallt eller för varmt) och kompromissar lite med interiörklimatet. Inget unikt för EQB, det gäller alla elbilar. Den relativt låga snabbladdningshastigheten visar väl också att Mercedes inte tänker sig EQB som någon långfärdsbil, även om allting så klart är möjligt.
Den stora plumpen i protokollet är väl snarare att EQB inte får lov att dra släp. Men trots det ger vi Mercedes EQB tummen upp.
Fakta Mercedes-Benz EQB 350 4Matic
- Batteri: 66,5 kWh netto
- Effekt: 215 kW (292 hk)
- Vridmoment 520 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 401 km (enligt Transportstyrelsen)
- Maximal laddeffekt: 100 kW
- 0–100 km/h: 6,2 sek
- Toppfart: 160 km/h
- Förbrukning: 18,9 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Pris: 622 900 kr (före bonus)
- Rival: Tesla Model Y