Provkörning av Mercedes Benz GLC 220d 4matic

Provkörning av Mercedes Benz GLC 220d 4matic

Välja bil
Lästid 2 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 7 april 2023

När Mercedes introducerade GLC 2015 var det en gamechanger för suvarna i mellanklassen. Den hade luftfjädring, design, utrymmen och komfort. GLC flyttade fram positionerna för hela segmentet. Nu är generation två här och introducerar S-klassteknik i mellanklassen. Vad sägs om bakhjulsstyrning?

Teknik

Traditionell dieselbil med tillägget mildhybrid där det sitter en startmotor på 23 hästar som kan hjälpa till och ge en extra knuff vid behov. Testbilen är utrustad med styrning på bakaxeln där hjulen kan vridas 4,5 grader. Något som ger en vändcirkel på 10,9 meter.

Komfort

Ypperlig komfort med Mercedes luftfjädring, men även den konventionella stålfjädringen är en höjdare. Sköna säten fram och bak och eftersom det saknas batteri under golvet sitter passagerarna även riktigt bra i baksätet.

Förarmiljö

Alla Mercedes bilar ser numera mer eller mindre likadana ut med en stor MBUX-skärm på mittkonsolen och en digital skärm framför föraren. Rattväxel ger fritt utrymme på mittkonsolen till en stor balja för muggar, telefoner och annat. De ”nya” sätesreglagen på dörrarna är knepiga att hantera.

Köregenskaper

Mercedes GLC ligger otroligt fint på vägen. Det är en lyxig körupplevelse och den nydesignade hjulupphängningen fram ger fin närvaro och vägkänsla. Fjädringsmässigt ligger Mercedes i framkant, vare sig det är luftfjädring eller konventionella fjädrar och dämpare på bilen.

mercedes-glc-sida

Infotainment

MBUX är riktigt snyggt trevligt att använda och har ett så kallat zero layer-gränssnitt som lär sig vilka funktioner du använder när och ser till att de finns tillhands på hemskärmen så att du slipper leta efter dem. De går så klart att ställa in personliga profiler för den bästa upplevelsen.

Bagageutrymme

620 liter under insynsskyddet är ordentligt stort. Då har du även en balja som heter duga. Inga batterier eller elektrifiering som tar upp utrymme. Det går att ställa baksätet i ett så kallat lastläge (90 graders vinkel mot bagagerumsgolvet) vilket ökar lastkapaciteten utan att fälla sätena. Dragkapacitet är 2 500 kilo.

Säkerhet

Mycket bra krockskydd i Euro NCAP men många säkerhetsfunktioner finns på tillbehörslistan till dyra pengar.

Utrustningsnivåer

Avantgarde är grundnivån men det går att välja AMG line till ytterligare 54 350 kronor. För de pengarna får du AMG-exteriör och interiör, större bromsar fram, sportigare motorljud och konstläderklädsel. Sedan går det att utrusta bilen till tänderna. Provbilen var extrautrustad för över 300 000 kronor.

Waykes omdöme

Mercedes GLC är en riktig favoritbil. Den är snygg och extremt bekväm. Vad mer kan du egentligen önska av en bil?

Fakta

  • Motor: R4 turbodiesel, 1 993 cm3
  • Effekt: 197 hk + 23 hk
  • Vridmoment: 440 Nm + 200 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h: 8,0 sek
  • Toppfart: 219 km/h
  • Förbrukning: 5,5 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Koldioxid: 144 g/100 km
  • Grundpris: 598 900 kronor
  • Rival: Mazda CX-60
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad fredag 7 april 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil