Provkörning av Lexus RX 450h
Lexus har alltid varit lite egna. Och det är en bil för den som går sin egen väg. Som inte bryr sig om att ha samma som andra utan uppskattar det unika. Och Lexus gör inte som andra.
Teknik
En traditionell laddhybrid med vad som egentligen är drivlinan från Toyota Rav4 under skalet. En 2,5 liters bensinmotor på 185 hk som assisteras av en elmotor på framaxeln med 182 hk och en elmotor på bakaxeln med 54 hk. Under baksätet finns ett 18,1 kWh litiumjonbatteri som kan laddas med upp till 6,6 kW effekt. Räckvidden på ren el är 67 km.
Komfort
Utrustningsversionen Luxury som vi provkörde har mängder med komfortgodis att bjuda på. Mest noterbart är elektriskt justerbart baksäte som är både uppvärmbart och luftkonditionerat (så även framstolarna), adaptiv dämpning och digital backspegel. Sittkomforten är utmärkt både fram och bak även om svankstödsälskare skulle önska lite mer knuff i ryggen. Den adaptiva dämpningen arbetar med något som heter anti squat som ska motverka att den sätter sig på bakaxeln vid inspirerad körning. Tyvärr leder detta också till att den inte är speciellt fluffig bak, något som framför allt påverkar baksätespassagerarna. Till skillnad från den förra generationen erbjuds nu inte RX i förlängd version med sju sittplatser.
Förarmiljö
På typiskt Lexus-manér är förarmiljön lite utspridd med knappar både här och där. Det uppskattas att Lexus har behållit en mängd fysiska knappar med tydliga vred för temperatur- och volymkontroll. Speciellt för Luxury-versionen är att instrumentklustret inte bara är digitalt, det är även högupplöst vilket inte känns som något som i dag skulle vara extrautrustning.
Köregenskaper
RX450h+ bjuder på tajta och fina köregenskaper. Lexus har en helt ny plattform för ändamålet med längre axelavstånd, lägre tyngdpunkt och bredare spårvidd. Även bakaxeln av multilänktyp är ny och det märks tydligt att RX trivs när det går undan. Däremot upplevs den lite väl sportig för att vara riktigt bekväm.
Batteriräckvidden är helt okej för körning på ren el men det är framför allt Lexus/Toyotas långa erfarenhet av hybriddrift som kommer föraren till gagn. Systemet sparar 20 procent av batterikapaciteten för att kunna driva bilen som en hybrid när det inte längre går att köra på ren el. Det håller även nere totalförbrukningen när du kör enbart på bensin.
Infotainment
Trots uppdateringen upplevs det i dag som platt och tvådimensionellt. Det finns heller ingen hemskärm vilket gör att du måste stirra på en stor karta, radiokanal, mediaspelare eller annat. Den stora skärmen skulle dessutom må bra av en split view-funktion för enklare överskådlighet.
Bagageutrymme
Som en Volvo XC60 Recharge i storlek och i liter räknat blir det 461. Noterbart är att insynsskyddet har stora klackar som gör att änden på rullgardinen inte trillar ner utan hålls horisontell i indraget läge. Eftersom baksätet är elektriskt ställbart är även fällningen av stolsryggarna det. Det finns knappar i bagageutrymmet och det räcker med ett knapptryck för att sätet ska fällas.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP med utmärkta värden i alla kategorier där de autonoma säkerhetsfunktionerna får över 90 procent i betyg.
Utrustningsnivåer
Från instegsversionen Comfort via Executive till Luxury och F Sport för själva modellen. Är det just RX450h+ som du vill ha är inte F Sport tillgänglig.
Waykes omdöme
RX450h+ är en mysig bil med ett väldigt eget uttryck. Lexus har trogna ägare som återkommer till märket vilket är ett bevis på deras fina kvalitet.
Fakta Lexus RX450h+
- Motor: R4, bensin 2 487 cm3
- Effekt: 185 hk
- Vridmoment: 227 Nm
- Batteri: Litiumjon, 18,1 kWh
- Elmotor: 2 x synkron
- Effekt: 182/54 hk
- Vridmoment: 270/121 Nm
- Max laddeffekt: 6,6 kW AC
- Drivning: Allhjulsdrift
- 0–100 km/h: 6,5 sek
- Toppfart: 200 km/tim
- Förbrukning: 1,1 l/100 km/17,7 kWh
- Koldioxid: 25 g/km
- Pris: från 898 500 kr
- Skatt: 360 kr (år 1–3) sedan 360 kr/år
- Rival: Volvo XC60 T8 Recharge