Provkörning av Lexus NX 450h+
Laddhybriden lever fortfarande, men det är lite på lånad tid känns det som. Toyota och Lexus ligger inte precis långt framme i elektrifieringen trots att de har nästan tre decenniers erfarenhet av elektrifierade bilar. Och då släpper Lexus sin första laddbara bil någonsin. 2022. Hoppsan Kerstin. Egentligen är Lexus NX 450h+ en Toyota Rav4 med lite Lexus lyx, med betoning på lite.
Interiören har harmoniserats mer med Toyotas utbud och borta är den irriterande kontrollkudden som tidigare skötte Lexus infotainment (om man inte ville peta på skärmen). Skönt är att gränssnittet på den stora displayen har fått ett stort lyft, både i snabbhet och grafik. Numera känns bilen faktiskt ganska modern. Men det beror så klart på vilka andra märken man jämför med.
Komforten är fin, stolarna är sköna men fjädringskomforten är den stora behållningen. Bilen rullar med stor värdighet och låter sig inte störas av ojämnheter, stora eller små.
Rent designmässigt är NX riktigt snygg men linjerna döljer också bilens storlek. Ur vissa vinklar ser den till och med liten ut. Men utrymmena är nästan identiska med Rav4. Liksom prestanda. Förutom på en punkt: sprinten till 100 km/h. NX tar av någon anledning 0,3 sekunder längre på sig än kusinen Rav4. Kvalitetsintrycket är skiftande. Mycket krut har lagts på förarmiljön men det finns en del riktigt billig plast i nederkant vid dörröppningarna. Laddluckans skranglighet måste ha missats i någon kvalitetskontroll och när man stänger bakdörrarna fladdrar plåten. Men sådant är petitesser. Det avgörande är känslan som du får av bilen. Jag gillar den. Den är trivsam. Och det är något som man vill ha av en bil.
Fakta Lexus NX450h+
- Motor: R4, bensin 2 487 cm3
- Effekt: 185 hk
- Vridmoment: 227 Nm
- Batteri: Litiumjon, 18,1 kWh
- Elmotor: 2 x synkron
- Effekt: 182/54 hk
- Vridmoment: 270/121 Nm
- Max laddeffekt: 6,6 kW AC
- Drivning: Allhjulsdrift
- 0–100 km/h: 6,0 sek
- Toppfart: 180 km/tim
- Förbrukning: 1,0 l/100 km/16,6 kWh
- Koldioxid: 22 g/km
- Pris: från 611 100 kr
- Skatt: 360 kr (år 1–3) sedan 360 kr/år
- Rival: Volvo XC40 T4 Recharge