Provkörning av Land Rover Defender 90 V8
Att stoppa en riktig rökarmotor i en bil som är ämnad för annat är ett klassiskt bilbyggarknep som väcker stor uppståndelse. En offroad-klättrare som Land Rover Defender behöver definitivt ingen överladdad V8 för att ta sig fram i terrängen, men det blir roligare så. Och för den som har råd är det mumma. Spektakulärt ljud och hisnande fartresurser. Det sista man tänker på vid köp av en sådan bil är de praktiska egenskaperna. Med luftfjädring, hasplåtar och rejäla handtag går det inte att tvivla på Defender 90 V8:s ändamålsenlighet. Men spelar det någon roll? Här är det känsla som gäller. Hur förklarar du annars den alcantaraklädda ratten?
Interiör
Körställningen är som i de allra flesta av Land och Range Rovers bilar exemplarisk. Alla avstånd till alla kontroller sitter på perfekt avstånd och armstöden är föredömligt placerade. Annars när man sitter högt i en bil kan fötterna få en taskig vinkel mot pedalerna som gör långkörning stökigt för vristerna. Inte här. I Defender går det enkelt att klämma 100 mil på en dag. Visserligen med tankpaus var 30:e mil…
Fakta Land Rover Defender 90 V8
• Motor: 5,0-liters V8, kompressor, bensin
• Effekt: 525 hk
• Vridmoment 625 Nm
• Drivning: Fyrhjulsdrift
• Räckvidd: 406 km (WLTP)
• 0–100 km/h: 5,2 sek
• Toppfart: 240 km/h (209 km/h med 22-tumsfälgar)
• Förbrukning: 14,6 l/100 km
• Pris: 1 429 900 kr
• Rival: Mercedes-AMG G 63