Provkörning av Kia Sportage
Där Golf-klassen tidigare dominerade har nu kompaktsuvar tagit över. Kias storsäljare Sportage har kommit i helt ny skrud och delar teknik med kusinen Hyundai Tucson som redan har funnits på marknaden i 1,5 år.
Snygga linjer, modifierad tigergrill och nya hybriddrivlinor. Det finns två att välja mellan: hybrid och laddhybrid. Modellen som vi har kört är en klassisk parallellhybrid där bilen kan drivas både av el- och bensinmotorn. Var för sig eller tillsammans. Men du kan inte ladda bilen med sladd utan bilen bestämmer själv hur kraften ska fördelas.
Effekten av att stoppa in en elmotor och ett batteri för att sänka den totala bränsleförbrukningen fungerar verkligen. Toyota Prius är ett lysande exempel. Men där Prius har en kaross som faktiskt medger en låg förbrukning förtar sitta-högt-i-en-suv den bränslesparande effekten. Sportage ska klara sig på 6,4 l/100 km enligt WLTP. Men för den som kör långa sträckor i motorvägshastighet blir det en dyr historia då elmotorn är som mest effektiv i låga till medellåga hastigheter. Suvkarossen behöver pressa undan mycket luft och eftersom luftmotståndet ökar i kvadrat med hastigheten behöver den lilla 1,6-litersmotorn dricka mycket bensin för att orka med.
Inuti bilen är det fräscht, nytt och gediget. Utrymmena är bra och komforten är fin. Baksätet är ställbart så det går att laborera med inställningar för passagerare och bagage.
Instrumenteringen är trevlig och modern och en riktigt behaglig upplevelse med lättskötta reglage. Provbilen hade Kias nya adaptiva dämpare som ger bilen en trevlig komfort som minskar den annars så
vanliga suv-styvheten.
Fakta Kia Sportage Hybrid
- Motor: 1,6-liters radfyra, turbo + elmotor
- Systemeffekt: 230 hk
- Vridmoment: 350 Nm
- Växellåda: 6-växlad momentomvandlare
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Tankstorlek: 52 l
- 0–100 km/h: 8,3 sek
- Toppfart: 193 km/h (begränsad)
- Förbrukning: 6,4 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 146 g/km
- Pris: från 375 400 kr
- Rival: Nissan Qashqai e-Power