Provkörning av Kia Niro PHEV
Folkbilen Kia Niro ritar om kartan för vad som som brukar kallas Golf-klassen. Inte nog med att den är Sveriges tredje mest sålda bil, den finns också i tre olika elektrifieringsversioner: hybrid, laddhybrid och elbil. Det gör inte VW Golf.
Här är alltså en helt ny modell av Kia Niro efter bara fyra år på marknaden. Inget facelift eller uppdatering utan bilen är byggd på en helt ny plattform. Elmotor och batteri är också nya. Lite större, med mer effekt och räckvidd. Ganska smart. Och för ett otränat öga är den nya bilen väldigt lik den gamla. Ett
genidrag.
Tjusningen med Niro har alltid varit tillgängligheten. Smarta funktioner och bra räckvidd till ett schyst pris. Nu har det schysta priset stigit till över halvmiljonen för instegsversionen. Och bonusen är borta … Där gamla Niro fått dras med ett hybridsystem som drar igång bensinmotorn för att köra klimatanläggningen och lite när det vill har nya Niro fått ett nytt system som gör att du kan köra helt utsläppsfritt. Enda gången bensinmotorn aktiveras är om gaspedalen trycks hela vägen i botten, en så kallad kick-down. Därtill har Kia lagt in gröna zoner i navigationen som stänger av bensinmotorn om du
till exempel passerar ett sjukhus eller en skola. Najs.
Den nya elmotorn har fått 85 hästar och batteriet rymmer nu 11,1 kWh vilket är gott nock för 61 km, enligt Transportstyrelsen. Laddkapaciteten är däremot av äldre snitt. Ombordladdaren fixar bara 3,3 kW vilket är är i långsammaste laget. Det löser sig dock för att batteriet är så pass litet. En full laddning tar 3,5 timmar.
Utrymmena i Niro EV är fina. Körställningen är utmärkt men instegsversionen saknar bland annat svankstöd. Trist att något så basalt ska kosta 30 000 kronor extra. Delar av manöverpanelen för klimat och infotainment har hämtats från EV6 och delar samma knappar men du får välja vilken funktionalitet som du vill ha. Det blir ofta fel när man har bråttom. Baksätet är förvånansvärt rymligt. Ryggstödet går att ställa i två lägen för att kunna maxa bagageutrymmet. Faktiskt sitter jag bättre i maxlastläget än i komfortläget. Och det finns sätesvärme bak men det kräver nivå Advance (+30 000 kr).
Bagageutrymmet i Niro PHEV är minst av alla tre versioner (EV, PHEV och Hybrid). Faktiskt 103 liter mindre än Hybrid-versionen. Anledningen är att batteriet sitter i baljan. Det finns knappt plats för en laddkabel ens.
Kia Niro PHEV är en riktigt smart laddhybrid.
Fakta Kia Niro Plug-In Hybrid
- Motor: R4, bensin 1 580 cm3
- Effekt: 105 hk
- Vridmoment: 144 Nm
- Batteri: Litiumjon, 11,1 kWh
- Elmotor: synkron permanentmagnet
- Effekt: 85 hk
- Vridmoment: 203 Nm
- Max laddeffekt: 3,3 kW AC
- Drivning: Framhjulsdrift
- 0–100 km/h: 9,8 sek
- Toppfart: 161 km/tim
- Förbrukning: 0,9 l/100 km/13,6 kWh
- Räckvidd på el: 61 km
- Koldioxid: 22 g/km
- Pris: från 418 900 kr
- Skatt: 360 kr (år 1–3) sedan 360 kr/år
- Rival: Ford Kuga Plug-In