Provkörning av Kia Niro EV
Folkbilen Kia Niro ritar om kartan för vad som som brukar kallas Golf-klassen. Inte nog med att den är Sveriges tredje mest sålda bil, den finns också i tre olika elektrifieringsversioner: hybrid, laddhybrid och elbil. Det gör inte Volkswagen Golf.
Här är alltså en helt ny modell av Kia Niro efter bara fyra år på marknaden. Inget facelift eller uppdatering utan bilen är byggd på en helt ny plattform och de enda delar som är carry over är elmotor och batteri. Ganska smart. Och för ett otränat öga är den nya bilen väldigt lik den gamla. Ett genidrag. Tjusningen med Niro har alltid varit tillgängligheten. Smarta funktioner och bra räckvidd till ett schyst pris. Nu har det schysta priset stigit till över halvmiljonen för instegsversionen. Och bonusen är borta … Motorn är på 204 hästar och batteriet rymmer 64,8 kWh netto vilket är gott nock för 46 mil, enligt Transportstyrelsen. Laddkapaciteten är okej. Ombordladdaren fixar 11 kW vilket är minimikrav för en elbil i dag. DC-laddning däremot klarar bara 80 kW men eftersom bilen är snål (effektiv) och batteriet är relativt modest ska 0-80 procent gå på 50 minuter.
Nytt för nya Niro EV är att den har V2L och det går alltså att använda bilens drivbatteri som en strömkälla för att driva andra elektriska prylar. Upp till Utrymmena i Niro EV är fina. Körställningen är utmärkt men instegsversionen saknar bland annat svankstöd. Trist att något så basalt ska kosta 30 000 kronor extra. Delar av manöverpanelen för klimat och infotainment har hämtats från EV6.
Baksätet är förvånansvärt rymligt. Ryggstödet går att ställa i två lägen för att kunna maxa bagageutrymmet. Faktiskt sitter jag bättre i maxlastläget än i komfortläget. Och det finns sätesvärme bak. Bagageutrymmet är störst i EV av alla drivlinorna. Anledningen heter bland annat frunk som rymmer 20 liter.
Kia Niro EV var en av marknadens mest prisvärda elbilar. Nu är den ännu bättre.
Fakta Kia Niro EV
- Batteri: 68 kWh brutto/64,8 kWh netto
- Effekt: 150 kW (204 hk)
- Vridmoment 255 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 460 km (enligt Transportstyrelsen)
- Maximal laddeffekt: 80 kW
- 0–100 km/h: 7,8 sek
- Toppfart: 167 km/h
- Förbrukning: 16,2 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 530 500 kr
- Rival: Volvo XC40 Recharge