Provkörning av Kia EV9

Provkörning av Kia EV9

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 25 augusti 2023

Kia har byggt stora bilar länge, vi har bara inte fått dem i Europa. Men när det dyker upp en elektrisk suv på över fem meter med upp till sju sittplatser är marknaden redo. Och priset borde ha gett Volvo skrämselhicka. Välkommen Kia EV9.

Teknik

800-voltsteknik, snabbladdning på upp till 240 kW, fyrhjulsdrift och V2L (vehicle to load, du kan alltså använda bilen som powerbank). Elmotorerna på fram- och bakaxel har samma effekt.

Komfort

Sittkomforten i bilen är utmärkt på de två första raderna och mer än godkänd på tredje raden. EV9 har gott om finesser för att hålla passagerarna nöjda med takutblås och overhead manöverpanel för klimatanläggningen på andra raden.

Fjädringskomforten är stram men snyggt kontrollerad på landsväg. I stadsmiljö misstänker vi att den kan vara något för styv för en lyxig plufskänsla, den saknar ju trots allt luftfjädring.

Förarmiljö

Utsökt avslappnad förarmiljö med stolar som verkligen kommer till sin rätt i en större bil. I den mindre EV6 känns det nästan som att du sitter uppe i taket men i EV9 passar de bättre. Den integrerade döda vinkel-monitorn i förarinstrumentet är en genialisk idé som Tesla har kopierat. Synd bara att klimatmenyn skyms av den tjocka ratten.

Köregenskaper

EV9 är en stor bil men rör sig värdigt på vägen med god karosskontroll. Drivlinan har gott om effekt för att agera sportbil när högerfoten befaller utan att vara dumsnabb. Accelerationssiffrorna är inget att skryta med egentligen utan det är responsen i drivlinan som är tjusningen. Med tre olika körlägen går det att mjuka upp drivlina så att den passar alla körstilar. Vårt intryck efter att ha kört förseriebilen är att WLTP-räckvidden nog kan öka något för bilen är synnerligen effektiv med elektronerna.

Infotainment

En pekskärm (surprise) och ett nytt menysystem och gränssnitt. Kia har även integrerat en ny skärm mellan förarinstrumentet och infotainmentskärmen för klimatanläggningen som skyms av ratten. Mycket märkligt att ingen räckte upp handen och sade att den inte syns innan de släppte ut bilen på marknaden.

Bagageutrymme

Med alla säten uppfällda rymmer EV9 över 313 liter bagage vilket gör utrymmet användbart istället för symboliskt. Börja fälla säten och en värld av rymd uppenbarar sig. Med bakersta raden i nedfällt läge har du minst 686 liter (under insynsskyddet) och fäller du även mittenraden har du nästan 2,4 kubikmeter till förfogande. Lägg till en dragkapacitet på 2,5 ton och du har en riktig storlastare.

Säkerhet

Eftersom det rör sig om en förseriebil är EV9 än så länge otestad i krocksammanhang. Men listan på säkerhetsfunktioner i specbladet är 25 punkter lång där allt är standard. Det inkluderar bland annat aktivt filhållningssystem, döda vinkelvarning i instrumentklustret, autobroms med cyklist- och fotgängarskydd, autobroms vid backning, multikollisionsbromssystem (det ordet va?!) och 360 kamera.

Utrustningsnivåer

Vid lansering är det endast GT-line som gäller men allt eftersom Kia testar marknaden i Sverige kommer fler utrustningsnivåer att erbjudas.

Waykes omdöme

Sett till konkurrenternas prisnivåer och erbjudanden kan Kia ha släppt den mest prisvärda elektriska storsuven på marknaden. Vem ska köpa en Volvo EX90 nu?

Fakta Kia EV9 (förseriebil)

  • Batteri: 99,8 kWh
  • Effekt: 282,6 kW
  • Vridmoment 700 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: 465 km (preliminära siffror)
  • Max laddeffekt AC/DC: 10,5 kW/240 kW
  • 0–100 km/h: 5,3 sek
  • Toppfart: 200 km/h
  • Förbrukning: I.u. kWh/100 km
  • Grundpris: 869 900 kronor
  • Rival: Volvo EX90
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad fredag 25 augusti 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil