Provkörning av Kia EV6 RWD
Att Kia EV6 blev årets bil var väl egentligen inte någon större överraskning. Den har liksom allt. På pappret. I verkligheten märks det att den har svårt att hänga med de dyra konkurrenterna från premiumtillverkarna i Tyskland. Framför allt talar vi om 800V-systemet som ska medge en snabbladdning på upp till 233 kW. Men det har visat sig att den inte riktigt hänger med om förutsättningarna inte är helt perfekta. Men den laddar fortfarande väldigt bra. Men det kunde vara bättre.
Sedan är det det där med förvärmning av batteriet. I EV6 finns inte den funktionen, ännu. Den kommer. Men hur den ska installeras på redan utrullade bilar är oklart. Sedan är priset en glad överraskning. Med tanke på teknik och utrustning är bilarna väldigt prisvärda. Kia EV6 är en stor bil. Den har plats för gott om bagage och passagerare och alla sitter riktigt bekvämt. Det som överraskar är hur lite ström den förbrukar under verklig färd. För i en elbil är allt beroende på. Hur fort du kör, vilken väderlek och temperatur det är. Men i EV6 kommer man långt på en laddning och behöver man ladda så går det fort.
Som bonus går det också att använda bilen som en stor powerbank och nyttja dess resurser för att grädda våfflor i en park.
Fakta Kia EV6 RWD
- Batteri: 72,5 kWh (netto)
- Effekt: 168 kW (228 hk)
- Vridmoment 350 Nm
- Drivning: Bakhjulsdrift
- Räckvidd: 528 km
- Maximal laddeffekt: 233 kW
- 0–100 km/h: 7,3 sek
- Toppfart: 185 km/h
- Förbrukning: 18,1 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Pris: 429 990 kr (före bonus)
- Rival: VW ID.4