Provkörning av Kia Ceed SW Plug in
Kia Ceed är nya Volkswagen Golf. Under 40 års tid hänvisade man till Golf-klassen för att beskriva bilar i en viss storlekskategori. Men det är nya tider nu. Kanske är dags nu att byta namn till Ceed-klassen?
Som en av Sveriges absolut populäraste modeller måste Ceed ha något som tilltalar. Det kan inte bara vara säljargument och sju års nybilsgaranti. Nej, här har man verkligen lyckats med konststycket att hålla en hög tekniknivå i en bil med schysta utrymmen och bra praktikalitet med en prisnivå som är tilltalande. De fina garantierna är bara grädde på moset.
Kia Ceed SW är utmärkt som familjebil. Egentligen är det bara ett mått på vårt enorma överflöd att vi envisas med att köra runt i gigantiska suvar som tar ohemult mycket plats och tar enorma resurser i anspråk när vad vi behöver är något helt annat. Som en Kia Ceed.
Plug in-hybriden har en räckvidd på 57 km i stadstrafik vilket får anses vara godkänt. Vad som däremot inte är godkänt är att bensinmotorn aktiveras vid jämna mellanrum. Varför är det svårt att få reda på men Kias officiella linje är att den går igång när den behöver det. Till nya generationen Niro Plug-in har de åtgärdat det, men mer om det i en annan film.
Fakta Kia Ceed SW Plug-in Hybrid
- Motor: R4, bensin 1 580 cm3
- Effekt: 105 hk
- Vridmoment: 147 Nm
- Batteri: Litiumjonpolymer, 8,9 kWh
- Systemeffekt: 141 hk
- Vridmoment: 265 Nm
- Max laddeffekt: 3,6 kW AC
- Drivning: Framhjulsdrift
- 0–100 km/h: 10,8 sek
- Toppfart: 171 km/tim
- Förbrukning: 1,5 l/100 km/12,5 kWh
- Koldioxid: 22 g/km
- Pris: från 388 800 kr
- Skatt: 360 kr (år 1–3) sedan 360 kr/år
- Rival: Volvo V60 T6 Recharge