Provkörning av Jeep Avenger
Jeep tog storslam med sin första elektriska modell Avenger som direkt sopade hem vinsten i Årets Bil. Avenger baseras på Stellantis lilla ECMP2-plattform som också huserar kommande Fiat 600e. Bilen är designad och utvecklad i Italien och byggs i en fabrik i Polen. En helt igenom europeisk produkt för den europeiska marknaden.
Designteamet har haft skoj med att gömma så kallade påskägg runtom i och på Avenger. En nyckelpiga på taket, en pojke som kikar mot stjärnorna i vindrutan, en bergssiluett i bakrutan och en mängd Jeep-grillar på olika ställen (fälgarna bland annat).
Teknik
Under skalet sitter ett batteri på 54 kWh brutto som driver en elmotor på framaxeln på 115 kW (156 hk). Av de sex körlägen som finns är det är endast sportläget som ger max effekt (såvida du inte gör en kickdown). Laddhastighet är 11 kW AC och 100 kW DC.
Komfort
Sätena är mjuka och sköna och trots avsaknad av svankstöd fram sitter även personer som gillar svankstöd bra. I baksätet är det rymligt i takhöjd men tyvärr trycker nackstödets bas in i övre delen av ryggen på personer över 180 cm.
Fjädringskomforten är förvånansvärt trevlig sett till att det är en kompakt och högbyggd bil. Dämparna är manipulerade för att vara hårdare i returen vilket ska minska krängningar i alla ledder. Och det funkar.
Förarmiljö
För att vara en Jeep känns det väldigt mycket Fiat över interiören. Visst, det står Jeep på ratten och Avenger på panelen men det är vissa omisskännliga Fiat-drag över designen ändå. Körställningen är adekvat för en så här liten kompaktsuv med gott stöd för båda armarna. Fia … förlåt, Jeep skryter om den interiöra lastkapaciteten på 34 liter mot genomsnittets 15. Det får kompensera för att det inte finns något förvaringsutrymme alls i baksätet.
Alla reglage är lättåtkomliga och Google Automotives förarinstrument är föredömligt tydligt och prydligt. Det finns fysiska knappar för klimatanläggningen (bra) och även ett fysiskt volymvred (också bra).
Köregenskaper
Jeep Avenger är en liten suv på fyra meter som är ganska mysig att puttra runt i. Trots sina modesta fartresurser upplevs den inte slö, tack vare den elektriska drivlinans omedelbara kraftleverans. Chassit är spänstigt men utan att vara hårt och skumpigt. Faktiskt lyckas bilen filtrera ojämnheter riktigt snyggt.
Infotainment
Hela systemet är Androidbaserat vilket gör att det är snabbt, smart och responsivt. Det är lätt att svepa mellan menyerna och det är relativt lätt att hitta runt redan från början. Tyvärr ser gränssnittet lite trist ut. Men det finns svensk röstigenkänning för den som gillar att snacka med prylar. Trådlös Apple Carplay och Android Auto är standard.
Bagageutrymme
355 liter under insynsskyddet. Dubbelt bagagerumsgolv är smart. Tyvärr har vi inga uppgifter om total lastvolym. Dragkrok finns ej som tillval.
Säkerhet
Ej testad av Euro NCAP än men plattformssyskonet Opel Mokka fick fyra stjärnor där de automatiska säkerhetssystemen drog ner betyget. Jeep Avenger har betydligt fler sådana standard så fem stjärnor borde inte vara utom räckhåll.
Utrustningsnivåer
Det finns tre nivåer: Longitude, Altitude och Summit där den första börjar på 469 900 kronor. Hoppet till nästa nivå är 30 000 kronor men för halva pengen kan du köpa ett pluspaket som ger keyless entry, trådlös mobilladdning, navigation, USB-uttag i baksätet och ett större förarinstrumentkluster. Vill du ha en backkamera måste du upp på Altitude och köpa ett pluspaket för 14 900 kronor. Dyrt.
Waykes omdöme
Jeep Avenger är ett nischmärke i Sverige men de hoppas kunna sälja några hundra bilar om året. Priset är för högt och utrymmena för små för att vara en värdig konkurrent till VW ID.3. Snarare lär Avenger kannibalisera på koncernsyskonen Opel Mokka-e och Peugeot e-2008 försäljningsvolymer (samma bil i andra kläder).
Fakta Jeep Avenger
- Batteri: 54 kWh brutto, 50,8 kWh netto
- Effekt: 115 kW
- Vridmoment 260 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 395 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 100 kW/11 kW
- 0–100 km/h: 9,0 sek
- Toppfart: 150 km/h
- Förbrukning: 15,6 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 467 000 kronor
- Rival: Volkswagen ID.3