Provkörning av Ineos Grenadier

Provkörning av Ineos Grenadier

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad måndag 21 augusti 2023

Puben Grenadier i London ligger mitt emellan Harrods och Buckingham Palace. Fancy fancy. En eftermiddag 2016 satt Storbritanniens rikaste man och några av hans kompisar och beklagade sig över att Land Rover lagt ned sin rambyggda Defender och att någon borde göra något åt det. Sagt och gjort, Sir Jim Ratcliffe som har grundat och äger kemikoncernen Ineos startade ett nytt bilmärke med målet att bygga ”världens mest renodlade 4X4”. Drygt åtta år och 12 miljarder kronor senare har de första Ineos Grenadier börjat levereras till kunder.

Ineos medger att mestadelen av deras ändamålsenligt byggda offroadbilar troligen aldrig kommer att se riktig terräng utan kommer att vara så kallade Chelsea tractors. Perfekt, eftersom det bara kommer att öka dess attraktionskraft. Kolla på Mercedes G-klass, det är bara militären och stadsmiljonärer som kör runt i sådana.

Teknik

En rambyggd bil med stela axlar fram och bak är inte mycket till tekniskt under men det är precis så som Ineos vill ha det. Ju mer beprövat och enkelt det är desto lättare är den att underhålla (samt att reparera i bushen). Välj mellan en 3,0-liters diesel- eller bensinmotor från BMW (båda på 450 Nm). En åttastegad momentomvandlare från ZF distribuerar kraften till hjulen. Beroende på modell är diffspärrar standard eller tillval, men det finns tre.

Komfort

Likna Grenadier vid en biltraktor. Den är inte obekväm men den är också ganska långt ifrån en Range Rover. Stolarna från Recaro men mer gjorda för funktionalitet än komfort (inget svankstöd till exempel). Det är en tung bil som väger in på nästan 2,8 ton i tjänstevikt. Konventionella stålfjädrar och en hög däckprofil absorberar mycket av vägens ojämnheter men det är mer en positiv bieffekt av bilens offroadegenskaper.

Förarmiljö

Ändamålsenlig. Har du någon gång haft pilotdrömmar kommer du att känna dig som hemma i Grenadier. Paneler, knappar och reglage är som hämtade från en helikopter eller ett flygplan. Stora och tydliga, rejäla. Överallt syns skruvskallar för att lätt kunna skruva bort en panel. Framför föraren sitter ett litet informationsfönster med symboler som tänds varefter funktioner aktiveras (eller inaktiveras). Ovanpå mittkonsolen sitter en skärm som både fungerar som kombiinstrument och infotainmentskärm (tänk Tesla Model 3/Y fast mycket mindre).

Köregenskaper

Terrängegenskaperna ska vara exemplariska men vi har inte provat dem. Det är Magna Steyr som har utvecklat bilen och de är även ansvariga för Mercedes G-klass. Sådana har vi däremot kört i terräng och överraskats av. Ineos går efter principen offroad first vilket betyder att all prioritering har lagts på att bygga en bil som är så kapabel som det går offroad, eventuellt goda asfaltegenskaper är bara en bieffekt. Det är en ganska diffus upplevelse att köra asfalt med Grenadier. Styrningen är simmig och upplevs båtig. De stora terränghjulen bidrar till att vägkänslan är minimal, men det gör inget. Du sitter ordentligt högt, med bra sikt och trivs.

Infotainment

Det finns ett och självklart kan du koppla in både Apple Carplay och Android Auto. Skärmen är både pekkänslig och kan styras med knappar och ett vred nere bakom växelväljaren. Gränssnittet är snyggt men inte överdrivet designat. Snyggt och funktionellt.

Bagageutrymme

De raka linjerna ger enorma utrymmen. Det finns ingen uppgift om lastvolym under sätesgränsen utan bara totalvolym (1 152 liter). Sätena går så klart att fälla för ännu mer utrymme. Isofix finns på ytterplatserna i baksätet.
Dragkapaciteten är 3,5 ton.

Säkerhet

Grenadier är inte testad i Euro NCAP och om den skulle varit det skulle den sannolikt få noll stjärnor. Detta beror på en total avsaknad av moderna säkerhetssystem som autobroms, filhållningsassistans och vägmärkesavläsning. Den har däremot krockkuddar.

Utrustningsnivåer

Det finns två olika versioner i vardera två olika utföranden att välja mellan: Utility wagon två- eller femsits och station wagon Fieldmaster eller Trailmaster.

Waykes omdöme

Köp! Ineos har gått grundligt till väga och suget efter Grenadier är enormt. Du som är tidigt ute kommer inte bara att få en ball bil som klarar det mesta, du kommer även kunna sälja den till en bra peng om du ändrar dig.

Fakta Ineos Grenadier

  • Motor: R6 turbodiesel, 2 993 cm3
  • Effekt: 245 hk
  • Vridmoment: 450 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h: 9,9 sek
  • Toppfart: 160 km/h
  • Förbrukning: 11,3 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Koldioxid: 291 g/100 km
  • Skatt: 31 806 kr/år
  • Grundpris: 869 000 kronor
  • Rival: Mercedes G 350 d
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad måndag 21 augusti 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil