Provkörning av Hyundai Nexo
Här är en lyx-Hyundai du aldrig har hört talas om: Nexo. Döpt efter den danska staden Nexö på Bornholm. Danskarna är överförtjusta att Hyundai tycker att de är en inspiration för bränslecellsbilar. FCEV står för fuelcell electric vehicle, till skillnad mot batterielektriska bilar som brukar förkortas BEV. Båda går på el men där en BEV får ström från ett batteri får en FCEV sin ström från en bränslecell. Strömmen genereras i en elektrokemisk cell som omvandlar den kemiska energin i vätgasen tillsammans med syre till elektricitet. Fördelen med en FCEV mot en BEV är att den inte behöver stanna och ladda ett batteri, den kan bara fylla på gastankarna och köra vidare. Kruxet just nu är att det bara finns fem (!) vätgasmackar i Sverige. Men ett kilo vätgas kostar cirka 90 kilo och en tankning tar bara fem minuter. 60 mil för 500 spänn är med andra ord ganska lockande. Kanske läge att nämna att prislappen för Nexo börjar på 849 000 kronor. Och någon bonus får du inte heller.
Men vätgas är kontroversiellt för att det krävs enorma mängder energi för att framställa. Men att några av världens största bilföretag (Toyota och Hyundai) skulle dribbla med vätgas för skojs skull finns inte. De har gett sig fanken på att det är en teknik som ska vara gångbar. Hyundai har dessutom lovat att deras FCEV-bilar ska vara jämförbara i pris med BEV-bilar senast 2030.
All den teknik som vi är vana att se i Hyundais nya bilar var Nexo först med. Modellen vi provkör är från 2019 och hade vid provkörningstillfället i mars rullat mindre än 20 mil! Det är en mellanklass-suv med goda utrymmen och fin komfort. Tekniknivån är hög med alla de senaste funktionerna som vi numera är bortskämda med, även dödavinkel-kameran som visar en bild i kombiinstrumentet. Jag hade gärna haft en FCEV. Även med omaket att behöva köra via Arlanda en gång
i veckan för att tanka. Dock så lägger en FCEV ett lock på spontanresor så länge macknätverket inte är utbyggt.
Fakta Hyundai Nexo
- Motor: Permanentmagnet synkron
- Effekt: 163 hk
- Vridmoment 395 Nm
- Batteri 1,56 kWh
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 666 km (WLTP)
- 0–100 km/h: 9,5 sek
- Toppfart: 179 km/h
- Förbrukning: 1 kg/100 km
- Pris: 849 900 kr
- Rival: Toyota Mirai