Provkörning av Hyundai Kona

Provkörning av Hyundai Kona

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 12 januari 2024

Hyundai Kona var den första elbil att kunna köra över 40 mil som inte kostade över en miljon kronor. Efter sex år kommer den i en helt ny skrud. Den är större på alla ledder och betydligt mer bekväm än tidigare. Är detta nästa familjefavorit?

Teknik

Huyndai Kona har uppgraderat tekniknivån i Kona och blandar med det som är konventionellt och tillgängligt. Ingen 800V-teknik som i Ioniq-serien, men däremot V2L. Snabbladdningen ligger på modesta
101 kW.

Komfort

Original-Kona var förtvivlat stötig. Nästan olidligt hårt dämpad vilket gjorde resan smått otrevlig för passagerare. Nya Kona är en helt ny bil med hästlängder bättre komfort. Det märks även i framstols- och baksäteskomforten; inte nog med att det är mer plats, själva sittanordningarna är mer ergonomiskt utformade med bättre stöd och det finns även klimatiserade säten fram. Alla ombordvarande har gott om laddmöjligheter för sina personliga elektroniska mojänger.

Förarmiljö

Två stora digitala skärmar blandas med fysiska knappar, vilket förenklar användarupplevelsen. Förarmiljön är mycket luftigare jämfört med föregångaren och numera sitter växelreglaget på rattstången. Döda vinkel-displayen i förarinstrumentet har letat sig in i Kona vilket är väldigt uppskattat.

Köregenskaper

Eftersom Hyundai Kona är större än sin föregångare får du nu också känslan av att den rör sig med mer värdighet. Den har inte samma struttiga beteende som tidigare. Nya Kona är lättmanövrerad och smidig men eftersom den driver på framhjulen känns vändcirkeln lite otymplig för en så liten bil.

Infotainment

Nya KONA är den första Hyundai-modellen som använder nya Connected Car Navigation Cockpit (ccNC), som erbjuder avancerad grafik och väver samman informationen på bilens skärmar. Det fungerar fint, framför allt uppskattas det lilla fönstret som visar energiförbrukningen för alla funktioner.

Bagageutrymme

Det ryms 466 liter (140 liter mer än föregångaren) med baksätet på plats och 1 300 liter med det nedfällt. En stor balja under bagagerumsgolvet kan gömma många prylar. 40/20/40-fällning är praktiskt för den som vill lasta mer. Och i fronten ryms det 27 liter under huven i frunken. Dragkrok finns tyvärr inte.

Säkerhet

Bara fyra stjärnor i Euro NCAPs krocktest. Den uteblivna femman beror på att alla säkerhetssystem inte är standard. Till exempel saknas autobroms vid backning och varning för cyklist vid dörröppnande i standardutrustningen.

Utrustningsnivåer

Hyundai Kona kommer i två olika versioner och utrustningsnivåer (Essential och Advanced) där instegsmodellen har en elmotor på 156 hk och ett batteri på 48,4 kWh. Lägg till 40 000 kronor och du hoppar upp till en 217 hk stark elmotor och ett batteri på 65.4 kWh. De extra pengarna köper också cirka
tio mils extra räckvidd. Hyundai Kona är väl utrustad från start men vissa funktioner som paketerats i Advanced vill du ha, som till exempel autobroms vid backning, döda vinkelvarnare i instrumenteringen, parkeringssensorer fram och bak samt head up-display.

Waykes omdöme

Hyundai Kona har vuxit till sig och är numera en bil som bjuder på ett större användningsområde än tidigare när det kommer till både utrymmen och komfort. Prisnivån är hög sett till vad andra elbilar kostar.

Fakta Hyundai Kona

  • Batteri: 65,4 kWh
  • Effekt: 160 kW/217 hk
  • Vridmoment: 255 Nm
  • Drivning: Framhjulsdrift
  • Räckvidd: 477 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Max laddeffekt AC/DC: 10,5 kW/101 kW
  • 0–100 km/h: 8,1 sek
  • Toppfart: 172 km/h
  • Förbrukning: 15,9 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: från 474 900 kronor
  • Rival: Kia Niro EV
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad fredag 12 januari 2024
Publicerad fredag 12 januari 2024

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil