Provkörning av Hyundai IONIQ 5

Provkörning av Hyundai IONIQ 5

Välja bil
Lästid 2 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad onsdag 10 november 2021

Hyundai Motor Company var tidigt ute och satsade på elektrifiering. När Hyundai Kona dök upp i december 2018 var det den första elbilen med en räckvidd på över 40 mil som inte var en Tesla och som därmed inte kostade som en Tesla.

Huyndai IONIQ 5 har ett Lågt inköpspris sett till vad du får

Nu erbjuder Hyundai en elbil för under 400 000 kronor (visserligen ett rabatterat introduktionserbjudande och inklusive miljöbonus) som har samma teknik som en Porsche Taycan och Audi e-tron GT. Det vill säga ett 800V-system som gör att det går att snabbladda bilen på väldigt kort tid. Från 10-80 procent på bara 18 minuter!

Men det som verkligen är unikt för Huyndai Ioniq 5 är dess kapacitet till V2L, vehicle to load. Upp till 3,6 kW klarar bilen att leverera vilket betyder att det i teorin går att ladda en annan elbil med elbilen!

FAKTA Hyundai Ioniq 5

  • Motor: Permanentmagnet synkron elmotor
  • Effekt: 217 hk
  • Vridmoment: 350 Nm
  • Batteri: Vätskekylt litiumjonpolymerbatteri på 72,6 kWh (netto)
  • Max laddeffekt: 232 kW
  • Räckvidd: 481 km
  • Drivning: Bakhjulsdrift
  • 0-100 km/h 7,4 sek
  • Toppfart: 185 km/h
  • Förbrukning: 16,8 kWh/100 km
  • Pris: 539 900 kr ej inräknat miljöbilsbonus
  • Rival: Kia EV6

Interiör

Ioniq 5 byggs på den nya e-gmp-plattformen som är en renodlad elbilsplattform. Därmed har de sluppit att ta hänsyn till förbränningsmotorutrustning som tar otymplig plats. Golvet är helt platt och axelavståndet är enormt. Hela tre meter. Det betyder väldigt goda innerutrymmen i en bil som är lång som en Volvo XC60 men har betydligt mer plats inuti.

Framstolarna har ett speciellt viloläge, business class-style (kräver nivå Advanced) som gör att det går att få till en väldigt avslappnad körställning. Baksätet är elektriskt skjutbart (tillval) och ryggstödet kan lutas hela 35 grader. Är det ingen som sitter i passagerarsätet fram går det att få till riktig limokänsla bak. Lägg därtill finesser som sätesvärme i två steg, solgardiner och klimatutblås i B-stolpen. Det är premiumgrejer.

Bagageutrymmet under insynsskyddet är tyvärr nästan löjligt lågt. Stor golvyta, men det finns inte ett enda fack eller krok för smågrejer och påsar.

Teknik

Det finns gott om USB-portar men de är alla USB-A, inte -C vilket borde vara mest rimligt i en bil som lanseras 2021. Dock finns det ett 230V-uttag under mittplatsen i baksätet som har samma kapacitet som
det utvändiga.

Huyndai Ioniq 5 är inte så inspirerande att köra utan bjuder mer på elektriskt glid än körglädje. Den är sävlig i reaktionerna och styrkänslan är frånvarande. Det går dock att stänga av både antisladd och antispinn.

Dörrhandtagen är lite stökiga att använda. Att först behöva trycka på den ena änden för att fälla ut den andra och i samma svep ändra grepp för att kunna rycka tag i det och faktiskt kunna öppna dörren kräver
lite finess. Lägg till 11 900 kronor så blir de automatiska.

Hyundai Ioniq 5 är en bil som kommer med en tydlig uppmaning: Köp!

Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad onsdag 10 november 2021

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil