Provkörning av Hongqi E-HS9
Det där breda grinet och den stora kroppshyddan ser bekant ut. Visst är det lite Rolls-Royce Cullinan över den? Det är för att de har samma upphovsman i britten Giles Taylor. Han började sin designkarriär med Citroën Xsara 1997, flyttade sedan till Jaguar där han bland annat bröt en 40 år gammal designtradition med nya XJ innan han tog klivet över till Rolls-Royce 2011. Sedan 2018 är han designchef hos det statsägda kinesiska bolaget FAW:s lyxmärke Hongqi (uttalas Hong-tji och betyder röd flagga). Om det är på eget bevåg som han stajlar Honkens bilar till Rolls-Royce-kopior eller om det är direktiv uppifrån låter vi vara osagt.
Teknik
Det finns tre olika batteristorlekar att välja mellan, 84, 99 och 120 kWh. Alla bilar har en elmotor på vardera hjulaxel vilket innebär fyrhjulsdrift. Det är bara den lilla batteriversionen som har samma effekt på fram- och bakaxel (160 kW), övriga modeller har 160 kW fram och 245 kW bak. Laddkapacitet är 11 kW AC och 140 kW DC (förutom long range-modellen som har 130 kW).
Komfort
Honken är standardutrustad med ställbar luftfjädring i den högsta utrustningsnivån. Men det i sig säger inte så mycket. Jämfört med Citroën C5 X (som har konventionell stålfjädring men adaptiva dämpare med ”hydrauliska kuddar”) står Honken sig slätt. Cittran sväljer ojämnheter som får Honken att hicka till och spilla drickan. Utrymmet är det inget fel på. Bilen är 5,2 meter lång och 2,01 meter bred. Däremot är sätena i smalaste laget och ganska hårda för att vara riktigt lyxiga. Visst finns det massage men de pneumatiska kuddarna låter så mycket att lyxkänslan försvinner.
Förarmiljö
Du sitter högt och tittar ut över en motorhuv som aldrig tycks ta slut. Likheten med att köra en daycruiser är stor. De tvära kanterna gör det dock ganska enkelt att få kolla på storleken. Det finns väldigt få fysiska knappar och egentligen allt sköts via pekskärmarna (även backspeglarna) förutom sidofönstren. Förarinstrumenteringen har gott om information som dock presenteras på ett väldigt simpelt sätt.
Köregenskaper
Det är lite som att köra en båt på land. Den är stor och gungig. Den har sportiga ambitioner med 551 hästar och en uppgiven sprinthastighet till 100 km/h på under fem sekunder. Men det finns ingen som helst körglädje i att ösa på. Hellre att bara pösa runt. Vi provade den även i halt väglag och även om den bakre motorn har mer effekt är det inget som märks när du vill köra brett. Framaxeln drar hela tiden bilen ur sladden och ju mer du gasar desto mindre blir driftvinkeln.
Infotainment
I broschyren skryter Hongqi om sitt ”exklusiva skärmsystem Zhilian” som har tre stycken panoramaskärmar i bredd över hela panelen. Det finns även en fjärde skärm strax framför växelväljaren för att kunna sköta klimatisering av kupén. Problemet med detta ”exklusiva skärmsystem” är att det finns konkurrenter som har gjort det sju resor bättre. Valfri Kia har ett bättre och mer exklusivt skärmsystem (men inte lika många skärmar). Gränssnittet är taffligt, menyerna förvirrande och funktionaliteten varierande. Försök att ställa in en radiokanal, till exempel.
Bagageutrymme
Det anges inga litermått utan endast millimeter. Men stort är det. Rejält stort (när inte tredje raden är uppfälld). Höjden kanske inte är så imponerande men längden är. Och bredden. Det finns en lucka under golvet för sladdar och annat men ingen frunk. Det finns dragkrok med en dragkapacitet på 1 500 kilo. Bilen kan nog dra betydligt mer men får inte för tågvikten blir då för hög och då skulle du behöva C-kort för att få framföra ekipaget.
Säkerhet
Hongqi e-HS9 är inte krocktestad av Euro NCAP men har enligt egen utsago ”en hög säkerhet som standard”. Autobroms och diverse assistanssystem finns och aktiv filhållning finns i den adaptiva farthållaren.
Utrustningsnivåer
Comfort, Premium, Exclusive och Exclusive Long Range med priser från 899 000 kronor till 1 349 000 kronor. Comfort och Premium saknar enligt broschyren bland annat luftfjädring.
Waykes omdöme
Honkens stora elektriska vägskepp är en berusande upplevelse att få framföra i trafik. Folk gapar och pekar på åbäket som glider fram. Men förutom de slösande utrymmena och det stora dollargrinet är Hongqi e-HS9 ganska simpel. Det saknas sofistikering och elegans där man förväntar sig (den kostar trots allt från 899 000 kronor).
Fakta
- Batteri: 99 kWh brutto, 90 kWh netto
- Effekt: 405 kW
- Vridmoment 750 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 441 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/140 kW
- 0–100 km/h: 4,9 sek
- Toppfart: I.u.
- Förbrukning: 22,0 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 1 199 000 kronor (Exklusive line)
- Rival: Rolls-Royce Cullinan