Provkörning av Honda HR-V
Honda debuterade HR-V 1997 som en exakt fyra meter lång amfibieliknande crossover. Långt innan folk visste vad det var. HR-V betyder, enligt Honda, hi-rider revolutionary vehicle.
Teknik
HR-V är en parallellhybrid, vilket betyder att bensinmotorn och elmotorn arbetar tillsammans och var för sig med att driva bilen. Bensinmotorn laddar batteriet som i sin tur kan driva elmotorn. Inga sladdar krävs. Ett enkelt sätt att få ner bensinförbrukningen men också billigare än en laddhybrid.
Komfort
HR-V är riktigt skön att köra. Fjädringen är lagom mjuk och sväljer ojämnheter fint och är inte alls sådär suvigt struttig som höga bilar brukar vara. Sätena är sköna och ergonomin god, både bak och fram.
Förarmiljö
Otroligt väldesignad och trevlig samtidigt som den är funktionell. Riktiga knappar och vred på både ratt och panel gör den lättanvänd och smidig.
Köregenskaper
Honda kan det här med körglädje och HR-V levererar över hela registret. Bilen har fin balans och styrkänsla och är riktigt kul att köra. Även om du inte kör fort och kastar runt den.
Infotainment
Lite seg respons i processorn och gränssnittet ser något billigt ut men det stöder både Apple Carplay och Android Auto och det är väl egentligen allt man begär. Riktigt bra tryck i stereon. Extra diskanthögtalare i A-stolparna ingår från nivå Advance.
Bagageutrymme
Lättstuvat och smart. Dessutom helt platt när du fäller baksätet. Och magic seats gör att baksätet kan rymma skrymmande saker som inte är människor.
Säkerhet
Fyra stjärnor i Euro NCAP är inte idealiskt men det är främst för att den saknar lite mer avancerad säkerhetsutrustning som autobroms vid backning och typ trötthetsvarnare. Annars välutrustad från basnivå med adaptiv farthållare med separat filhållningsassistans. I nivå Advance tillkommer döda vinkel-indikator och varning för korsande trafik. Aktiva kurvljus och automatiska strålkastare tillkommer i Advance Style.
Utrustningsnivåer
Elegance, Advance och Advance Style samt en hel drös paket för exteriör och interiör styling
Waykes omdöme
En väldigt prisvärd, körglad, rymlig och praktisk bil som även klarar av att hålla bensinförbrukningen någorlunda låg. Två tummar upp!
Fakta Honda HR-V Hybrid
- Motor: 1,5-liters radfyra + elmotor
- Effekt: 107 + 131 hk
- Vridmoment: 131 + 253 Nm
- Växellåda: Steglös
- Drivning: Framhjulsdrift
- 0–100 km/h: 10,7 sek
- Toppfart: 170 km/h (begränsad)
- Förbrukning: 5,4 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 122 g/km
- Pris: från 331 700 kr
- Rival: Toyota Corolla Cross