Provkörning av Ford Ranger Raptor
Ford har försökt att smälla Raptor-namnet på Ranger tidigare. Det gick sådär. Europas mest sålda pickis fick lite extra plast på karossen, biffigare hjul och höjd fjädring. Under huven fick köparna nöja sig med en något trimmad fyrcylindrig dieselsnurra på, hör och häpna, 213 hästar och 500 Nm. Jämfört med F-150-originalet var förra Ranger Raptor ett skämt. Men Ford lyssnade på kritiken och lät Ford Performance-avdelningen skapa en ny Ranger Raptor: biturbo V6, Fox-dämpare och ställbart avgasljud. Yes!
Teknik
Ranger bygger på en uppdaterad version av Ford Australiens utvecklade T6-plattform döpt till T6.2. Faktum är att nya Volkswagen Amarok delar plattform med nya Ranger. Under huven på Raptor sitter en 3,0-liters biturbo V6 på 292 hästar och 491 Nm. En tioväxlad automatlåda tar hand om kraftöverföringen till den variabla fyrhjulsdriften. Det finns fyra lägen: 4WD hög, 4WD låg 4WD auto och 2WD hög. Även en elektroniskt styrd differentialspärr med låsningsbara främre och bakre differentialer. Raptor har också ett racinginspirerat antilagsystem som håller turbotrycket uppe i upp till tre sekunder vid gasuppsläpp.
Komfort
Skojar du? Det är en rambyggd prestandapickis. Fast Ford har gjort vad de kunnat för att få den mer sofistikerad och Fox-dämparna är nyckeln till det. Raptor har ett unikt chassi jämfört med vanliga Ranger med en serie Raptor specifika fästen och förstärkningar inklusive C-stolpen, lastlådan och reservhjulet, samt unika ramar för stötfångaren, stötdämparen och det bakre stötdämparfästet. Övre och undre kontrollarmar av aluminium, längre fjädring fram och bak samt en Wattlänk bak har designats för att ge mer kontroll över ojämn terräng i hög hastighet.
Stötdämparna från Fox har en så kallad Live Valve bypass-funktion som gör att dämparna kan hantera riktigt snabba rörelser utan att hamna i otakt med underlaget och ”slå” i chassit. De är också ställbara vilket gör att även landsvägskörning blir någorlunda trevligt.
Förarmiljö
Framstolarnas design är tydligen inspirerad av sätena i stridsplanet F-22 med mycket lateralt grepp. Även baksätet har designat för att de grepp i sidled. Du sitter bra fram. Förarmiljön är modern och snygg. Framför allt finns det nu moderna säkerhetsfunktioner som adaptiv farthållare med aktiv filhållning. Medmera. Instrumenteringen är digital och har ball grafik när du byter körläge. Det finns massor med rattknappar (fysiska!) och det går att ställa avgasljudet i fyra nivåer från ratten.
Köregenskaper
Ranger Raptor är konstruerad för att ta sig fram. Oavsett underlag. Hög- och lågväxel, bak- eller fyrhjulsdrift samt låsningsbara diffar och rejäl markfrigång. Den tioväxlade lådan är snabb och smidig och blandar sig heller inte i leken när du verkligen vill brassa loss i Baja-läget. Ingen som köper en pickis är fokuserad på vägkomfort men för att vara en så brutal best är den förvånansvärt trevlig på vanlig väg.
Infotainment
Den stora stående skärmen känner vi igen från Mustang Mach-E och har Fords infotainmentsystem Sync 4A. Det är lätt att förstå och hantera men är fortfarande en pekskärm vilken är svår att peta på när du kör på annat än slät asfalt. Även då kan det vara en utmaning. Spektakulärt är däremot att Bang & Olufsen nu förser Raptor med ljudsystem. Tio högtalare låter riktigt bra.
Bagageutrymme
Den har ett flak. Men det är bredare än tidigare och nu får du in en Europall på bredden mellan hjulhusen. Däremot är lastvikten lägre på grund av den ökade markfrigången och de avancerade dämparna. Dragvikten är 2,41 ton och lastvikten är bara 626 kilo. Ska du ha tre passagerare kan du alltså inte lasta mer än 400 kilo.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP och alla säkerhets- och assistanssystem är standard. Även avancerade sådana på autobroms vid backning, släpvagnsövervakning
Utrustningsnivåer
Det finns bara Raptor att välja på. Och nästan allt är standard.
Waykes omdöme
En kul leksak som ser ball ut och låter härligt. På riktigt denna gång. Betydligt billigare än kusin F-150 Raptor. Egentligen ganska så klen som arbetsbil såvida du inte ska ha allting på ett släp bakom bilen.
Fakta
- Motor V6 biturbo, bensin, 2 953 cm3
- Effekt: 215 kW/292 hk
- Vridmoment 491 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- 0–100 km/h: 6,0 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 13,8 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 894 875 kronor
- Rival: VW Amarok