Provkörning av Ford F-150 Lightning

Provkörning av Ford F-150 Lightning

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 17 februari 2023

Lightning är ingen ny beteckning för Ford. Men den passar himla bra. Faktiskt använde Ford den för sina prestandapickisar på 90- och tidigt 00-tal. Då utvecklades de av Ford Special Vehicles Team och hettesåledes Ford SVT F-150 Lightning. När det var dags att elektrifiera flottan tog Ford fram alla ess ur rockärmen. För att omvända skeptikerna tog Ford de mest folkkära modellerna först: Mustang och F-150.

Teknik

Ett gigantiskt batteri och en elmotor på vardera axel är ett allt vanligare recept nu för tiden. Men F-150 Lightning var tidig, det har bara dröjt till vi fick köra den. Ombordladdaren klarar hela 19 kW vilket gör hemmaladdning smidigare om du har tillgång till 22 kW. Maxladdning säger Ford är 150 kW men det är nettokapacitet. Egentligen är det 175 kW. Det finns hela 10 stycken vägguttag på 120V styck (4 i frunken, 2 i kupén och 4 på flaket) och MASSOR med USB- och 12V-uttag. Eftersom bilen ännu inte finns i europeisk specifikation är det amerikanska uttag och spänning. Flaket har integrerade mätstickor på baklämmen och luckor för skruvtvingar. Även inbyggd trappa och handtag.

Komfort

Stolarna är rejäla och mjuka. Så där amerikanskt plufsiga som vi inte är vana vid i Europa. Dock utan pösighet. Utrymmena är slösande och även baksätespassagerare har gott om plats.

Förarmiljö

Du sitter högt och sikten är förträfflig. Det finns knappar för allting och de flesta är taktila. Instrumentering är digital och den stora stående skärmen känns igen från Mach-e. Mittkonsolen är så bred att det skulle få plats ett extra säte där. För att understryka arbetsmöjligheterna i Lightning går det att fälla fram växelväljaren och fälla över mittarmstödet och bilda ett litet bord.

ford-insida

Köregenskaper

Det långa axelavståndet gör att Lightning rör sig smidigt över ojämnheter. De där karaktäristiska smällarna i hjulhusen som olastade pickisar får uteblir och det känns nästan som att bilen är utrustad med luftfjädring. Den stora tyngden på nästan tre ton bidrar så klart till en mjuk gång. Drivlinan är oerhört smidig och det är nästan löjligt hur mycket effekt som finns tillgängligt. Att en sex meter lång, 2,5 meter bred och två meter hög bil kan röra på sig på detta sätt är omvälvande. Enpedalsläget går hela vägen ner till noll vilket är tacksamt.

Infotainment

Ford har vidareutvecklat Sync till nivå 4 nu och det fungerar riktigt fint. Framför allt om man har varit med från början med Sync 1 … Dock kan det upplevas vissa svårigheter att hitta rätt i menyerna och de är inte helt intuitiva. Både Apple Carplay och Android Auto går att koppla trådlöst.

Bagageutrymme

Nackdelen med en pickis är att du behöver lasta eventuellt bagage på flaket. Där kasar det runt och när du behöver det är det längst in och du måste klättra och bli smutsig. Med Lightning har du dessutom 400 liter frunk att lasta i. Det blir som ett normalt bagageutrymme. Lastvikten är inte så stor då vi i Europa har andra fordonsregler än jänkarna. För att klara personbilsgränsen på 3,5 ton är maxlasten begränsad till 885 kilo. Det inkluderar passagerare.

Säkerhet

F-150 Lightning kommer med alla de säkerhetsfunktioner som vi har vant oss vid: autobroms med fotgängardetektion, filhållning med assistans och i amerikanska krocksäkerhetstest räknas den som en av de säkraste pickisar som går att köpa.

Utrustningsnivåer

I USA finns det fyra nivåer, från Pro till XLT, Lariat och Platinum. De som så småningom hittar till Sverige kommer vara Lariat eller Platinum.

Waykes omdöme

Det svenska priset avskräcker lite. 1,5-2 miljoner kronor är banans mycket men med tanke på att en bensinversion kostar nästan 1,4 miljoner kronor finns det nog många med företag som kan ta skatten i bolaget som är sugna. Även med ett monsterbatteri är den betydligt billigare än motsvarigheten med bensin-V8. Och skönare att köra.

Fakta

  • Batteri: 131 kWh netto
  • Effekt: 433 kW
  • Vridmoment 1 050 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: 514 km (enligt tillverkaren)
  • Max laddeffekt AC/DC: 19 kW/175 kW
  • 0–96 km/h: 4,5 sek
  • Toppfart: I.u. km/h
  • Förbrukning: I.u. kWh/100 km
  • Grundpris: 1,5-2 miljoner kronor
  • Rival: Rivian R1T
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad fredag 17 februari 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil