Provkörning av Ford F-150

Provkörning av Ford F-150

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 14 februari 2025

Världens näst mest sålda fordon är en Ford F-150. Den genererar enorma summor till Ford-organisationen och älskas av människor över hela Nordamerika. För Europa finns det smartare bilar, men det är inte därför du vill ha en F-150.

Teknik

F-150 är i grunden en enkel konstruktion som Ford har kryddat med lite modern teknik. Rambygge, stor motor fram, fyrhjulsdrift (variabel, den går att köra bakhjulsdriven för att spara bränsle), oberoende fjädring på framaxeln men stel bakaxel med bladfjädrar, tioväxlad låda. Beroende på utrustningsnivå kan du även få elektrisk tailgate (bakläm), dynamiska LED-strålkastare, aktivt filhållningssystem och så vidare.

Komfort

Det långa axelavståndet och de fina stötdämparna gör F-150 till en behaglig färdkamrat. Det märks visserligen att det är ett rambygge men konstruktionen är så stor och tung att bilen rör sig lugnt och fint över vägbanan. Skarvar och ojämnheter fortplantas visserligen upp i kupén men det är välisolerat och dämpat så det stör knappast. Sätena är slösande pösiga och breda. Här får alla plats. Baksätet är inte lika mysigt och välstoppat men duger för kortare resor.

Köregenskaper

Det är lite som att köra lastbil och det gäller att planera sin körning, ta ut svängarna och hålla koll på backspeglarna. Du behöver inte oroa dig för att inte kunna ta dig fram, det är väl mest bränsleförbrukningen som sätter käppar i hjulen. Trots en bensintank på 96 liter.

Förarmiljö

Väldigt amerikanskt med gott om stora knappar och reglage, gjorda för att kunna hanteras med arbetshandskar. Det tycker vi om. Alla bekvämligheter finns, som sätesvärme/kyla, funktionaliteten att kunna flytta pedalstället elektriskt och mängder med USB-portar. Växelväljaren kan också fällas ned i mittkonsolen för att ge plats åt armstödet som du kan fällas över och skapa ett bord.

Infotainment

Fords Sync-system fungerar bra men envisas med att prata med dig när du ska koppla din telefon eller annat. Sådant är störande men går säkert att stänga av om du letar dig tillräckligt långt in i menyerna.

Bagageutrymme

Lastvikten på 668 kilo är inklusive passagerare, så är ni fem stycken ombord får du inte lasta mer än 200 kilo på flaket. Inte för att bilen inte klarar mer last utan för att de svenska fordonsreglerna kräver det. Högre lastvikt och bilen måste registreras som en lastbil.

Säkerhet

Ford F-150 har alla säkerhetssystem som krävs så för de ombordvarande är F-150 en ordentligt säker bil. Det är snarare vad som händer med andra fordon eller oskyddade trafikanter om en F-150 plöjer in i dem.

Utrustningsnivåer

Hade du bott i Nordamerika hade du haft hela åtta olika F-150 att välja mellan, i Europa är det tre stycken: XLT, Lariat (provkörd) och Raptor. XLT är basversionen med tygklädsel och Lariat är den lyxiga med B&O-ljudsystem, läderklädsel och elektrisk bakläm. Raptor är prestandabesten med skärmbreddare och en aggressiv uppsyn.

Waykes omdöme

Lariat är klart mysigast med sin mullriga V8 medan Raptor lockar till bus och bröl med sitt variabla avgassystem. Behöver du lasta ska du köpa en Ford Ranger, den får ta knappt 400 kilo mer på flaket. Vill du bara ha en stor brölig bil med V8 och låg skatt är det XLT eller Lariat som gäller. Har du djupa fickor och söker uppmärksamhet – välj Raptor.

Fakta Ford F-150 Lariat

  • Motor: V8, bensin, 5 038 cm3
  • Effekt: 406 hk
  • Vridmoment 556 Nm
  • Drivning: Bak- och fyrhjulsdrift
  • 0–100 km/h: Ingen uppgift
  • Toppfart: Ingen uppgift
  • Förbrukning: 14,4 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Koldioxid: 342 g/km
  • Skatt: 2 901 kr/år (reggad för etanol)
  • Grundpris: 849.900 kronor (exkl. moms)
  • Rival: Ram 1500
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad fredag 14 februari 2025
Publicerad fredag 14 februari 2025

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil