Provkörning av Ford Bronco
Den amerikanska drömmen om frihet blir inte starkare i bilform än med Ford Bronco Badlands. Bara namnet säger ju allt om vilken typ av äventyr som utlovas. Att du kan hänga av dörrarna är inte en bonus utan en självklarhet. Att bilen sedan kostar över miljonen i Sverige spelar mindre roll. Frihet är inte gratis.
Teknik
Ford Bronco är ingen show pony utan håller vad den lovar när det kommer att ta dig till områden dit vanliga fordon säger stopp. Chassit är en blandning mellan kompromisslös offroadget och skogsmulleklättrare, alltså en stel bakaxel och en framaxel med oberoende hjulupphängning monterat på en ram med en kaross hängd ovanpå. Med lite finurliga tricks – som att du kan hydrauliskt koppla loss främre krängningshämmaren för att kunna artikulera hjulaxlarna bättre, låsa innerhjulet för en tajtare svängradie eller aktivera ett enpedalsläge när du ska navigera svåra stenpassager – gör att Bronco är väldigt kompetent när asfalten tar slut.
Under huven sitter Fords 2,7-liters V6 med biturbo som ger 335 hästar och kraften skickas till alla fyra hjulen via en 10-stegad växellåda. Låsbara diffar fram och bak, så klart.
Infotainment
Ford har satt in Sync 4 i Bronco med en stor pekskärm som klarar röststyrning, trådlös Apple Carplay och Android Auto. Systemet är lättanvänt och intuitivt. Ljudet står danska Bang & Olufsen för.
Komfort
Ja, faktiskt. Stolarna är sådär amerikanskt breda och ganska sköna. Baksätet är lite knapert på ett typiskt jänkemanér. Lite mer bänk än soffa. Typ. Trots stora yttermått är Bronco ingen stor bil invändigt. Tur att du kan ta av dörrar och tak.
Förarmiljö
Förarmiljön dryper av attityd. Inte på ett Ineos Grenadier-miljardärssätt utan på ett mer anspråkslöst sätt som när amerikanska presidenter klär sig i jeans och dricker öl och kollar fotboll. Det är nakna skruvskallar överallt och tuffa påminnelser om att du kan köra offroad, om du vill. Reglagen är rejäla och fysiska
Köregenskaper
Överraskande fina tack vare den oberoende hjulupphängningen fram som får bilen att föra sig ganska värdigt på vägen jämfört om den haft stela axlar fram och bak. Nu ligger den stabilt och vandrar inte över vägen. Styrkänslan är också långt bättre än i en motsvarande Jeep Wrangler. Badlands modellen har Bilsteindämpare som ger fin väghållning.
Bagageutrymme
562 liter får plats under insynsskydd medan om du fläskar på går det in 1 804 liter. Dragkrok finns men du får inte dra mer än 1 250 kilo i Sverige. De amerikanska reglerna tillåter påhängslast på upp till 3 500 pounds, vilket översatt blir 1 588 kilo. Max lastvikt är 373 kilo.
Säkerhet
Eftersom Bronco befinner sig i EU på nåder har den varken testats av Euro NCAP eller fått någon WLTP-förbrukning. Tyska konsumentorganisationen ADAC har testat Bronco Badlands och fått fram en förbrukning på 13,9 l/100 km. Som en G-klass med V8! Säkerheten är dock god och den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) gav Bronco fem av fem stjärnor.
Utrustningsnivåer
I Sverige säljs Ford Bronco som Outer Banks eller Badlands. Det skiljer 50 000 kronor dem emellan där Badlands är den terrängvänliga versionen med bland annat diffspärrar, två extra körlägen (Rock-Crawl och Baja), permanent fyrhjulsdrift, underredesskydd, kraftiga offroaddäck, takreling och strömbrytare för inkoppling av tillbehör. För ”bara” 50 000 kronor extra är Badlands ett kap i jämförelse. Men också en helt annan bil än Outer Banks.
Waykes omdöme
Bronco är ett av de coolaste bilnamn i historien och en riktigt kompetent bil. Priset avskräcker eftersom detta inte är en bil som ska kosta över miljonen. Men den som vill ha en Bronco låter inte en sådan detalj avskräcka från ett köp.
Fakta
- Motor V6 biturbo, bensin, 2 694 cm3
- Effekt: 267 kW/335 hk
- Vridmoment 563 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- 0–100 km/h: 7,2 sek
- Toppfart: 165 km/h
- Förbrukning: 13,9 l/100 km (enligt ADAC)
- Grundpris: 1 099 000 kronor