Provkörning av Fiat 600 Hybrid
Fiat för en tynande tillvaro i Sverige. Det är synd för Fiat är ett kul märke med en speciell plats i bilhistorien. Nu vill Fiat ge svenskarna lite mer dolce vita med 600. Är det en 500 med mer plats?
Teknik
Fiat 600 kommer både som elbil och som mildhybrid. Elbilen är i stort sett en Jeep Avenger (som vi också har provkört) med Fiat-kläder medan det är mildhybriden som vi avhandlar här. Under huven sitter en turboladdad trecylindrig motor som är den huvudsakliga drivkällan och mellan den
och växellådan har Fiat klämt in en elmotor på 21 kW. Lite mer effekt än en konventionell mildhybrid men inte lika mycket som en fullhybrid. Ändå tillräckligt för att kunna köra upp till en kilometer på ren el. Fiat uppger att bränslebesparingen är upp till 20 procent jämfört med om bilen skulle sakna elektrifiering. Lådan är dubbelkopplad och har sex steg.
Komfort
600 är en mjuk bil och med det menar jag att den har en mjuk framtoning, mjuka linjer, mjuka säten, mjuk fjädring. Däremot är dämparna och krängningshämmarna aningen för hårda och det märks framför allt vid
diagonalskarvar. Tyskarna brukar prata om tvärdynamik (querdynamik) men det enklaste är att förklara det med att bilen uppträder lite vaggigt i sidled när hjulupphängningen måste arbeta oberoende av varandra. 18-tumshjulen må vara snygga men de bidrar inte till komforten …
Förarmiljö
Glada former med tydliga och lättavlästa heldigitala instrument. Rattens två ekrar är en blinkning till 60-talets original och se trevligt ut. Fiat vill gärna framhäva mängden förvaring i mittkonsolen. Hela 15 liter sägs den rymma. Ja, där finns trådlös laddning (standard från La Prima). Växelväljarknapparna på mittkonsolen är mer design än funktion.
Köregenskaper
Fiat 600 lyckas bjuda på ganska mycket körglädje fast utan de dynamiska kvaliteterna som tillverkare annars vill sälja på. En befrielse att få sätta sig i en bil som inte försöker att vara sportig. Istället är det en
bil att glida runt i. Med det sagt har den ett hjul i varje hörn så den är inte oäven för att kastas genom kurvor. Förvänta dig dock inget sprudlande gensvar …
Infotainment
10,25-tumsskärmen får du oavsett utrustningsnivå, vilket är snyggt. Känns omodernt att snåla på skärmstorleken med tanke på hur många funktioner som gömmer sig däri. Gränssnittet upplevs lite tvådimensionellt och enkelt. Det saknas tydliga visuella avgränsningar, men det funkar och det är det viktigaste. Apple Carplay och Android Auto är trådlöst och standard, oavsett utrustningsnivå.
Bagageutrymme
385 liter får plats med sätena uppfällda. Fäll dem och du får in både röjsåg och häcksax (förutsatt att ingen sitter på passagerarsätet fram …). Totalt ryms 1 256 liter med alla säten fällda. Räcker inte det får du koppla till ett släp. På kroken får du haka på upp till 1 100 kilo. Helt okej.
Säkerhet
Varken Fiat 600 eller kusinen Jeep Avenger har krocktestats av Euro NCAP men Fiat har stoppat 600 full med assistanssystem som ska hjälpa till att hålla bilen på vägen. Till exempel aktiv filhållning och trötthetsvarnare. I La Prima får du till och med assisterad körning nivå 2.
Utrustningsnivåer
Fiat marknadsför 600 Hybrid med ett instegspris på 274 900 kronor, en rabatt på hela 45 000 kronor. Nivåerna är Pop, Lounge och La Prima och och prisskillnaden är 15 000 kronor mellan Pop och Lounge och 25 000 kronor från Lounge till La Prima.
Waykes omdöme
Fiat 600 Hybrid sägs vara för den som vill ha en 500 fast med mer utrymme. Lite långsökt då 500 är en ikon som verkligen sticker ut i trafiken. 600 är betydligt mer anonym, men den är fortfarande förlåtande italiensk (även om den byggs i Polen). Mer la dolce vita åt folket!
Fakta Fiat 600 Hybrid
- Motor: R3, turbo, bensin, 1 199 cm3
- Effekt: 100 hk
- Elmotor: 21 kW
- Vridmoment: 205 Nm (förbränningsmotor) 55 Nm (elmotor)
- Drivning: Framhjulsdrift
- 0–100 km/h: 10,9 sek
- Toppfart: 184 km/h
- Förbrukning: 4,9 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 110 g/100 km
- Grundpris: från 274 900 kronor
- Rival: Toyota Yaris Hybrid 115