Provkörning av Dacia Jogger
Det är betydligt svårare att bygga en billig och bra bil än tvärtom. Dacia bygger billiga bilar men de har inte alltid varit bra. De senaste åren har det blivit ändring på det. Numera är en Dacia inte något udda som är ett nödköp utan en bil som är trevlig, ganska snygg och helt okej. Sett enbart till pengarna är en Dacia
ett riktigt kap.
Så har det varit fram till att Dacia Jogger gjorde entré. Nu är den ett kap även sett till fler faktorer än bara det ekonomiska.
Här är en bil som är sjusitsig och som i sin mest utrustade version kostar 233 600 kronor. Det är knappt hälften av vad valfri konkurrent vill ha för närmaste sjusitsiga bil. Alternativet i så fall är begagnat. Men då får du inte tre års nybilsgaranti …
Dacia Jogger ser tuff ut. Designavdelningen har arbetat för högtryck för att lyfta märket ur det östeuropeiska plastträsket. Numera ser den ut som vilken bil som helst. Den luktar också som vilken bil som helst. Inte längre giftig plastlukt i kupén.
Jogger är praktisk och lättlastad. Den är trevlig och överkomlig. Den har smarta lösningar och billiga lösningar, men de vävs samman på ett sätt som gör succé.
Visst saknas det svankstöd (kan enkelt lösas med en kudde) och mattorna i bagageutrymmet kan behöva lite fastsättningshjälp efter några månaders användning. Körställningen är inte perfekt och fjädringen lite väl struttig när bilen inte är maxlastad. Men vad gör väl det. Den är sjusitsig och väldigt många familjer behöver en bra bil som funkar och kan sköta transporten utan knussel. Dacia Jogger fixar biffen!
Fakta Dacia Jogger
- Motor: 1,2-liters R3, turbo, bensin
- Effekt: 110 hk
- Vridmoment 200 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- Räckvidd: 877 km (WLTP)
- 0–100 km/h: 11,2 sek
- Toppfart: 183 km/h
- Förbrukning: 5,7 l/100 km
- Pris: från 173 900 kr
- Rival: Begagnad Ford S-Max