Provkörning av Dacia Duster
Den framgångsrika Dacia Duster kom ut på marknaden 2010, och har haft enorma
framgångar som en "no bullshit" 4x4 SUV.
Medan suvmarknaden generellt präglas av dyra och avancerade modeller har Dacia Duster från dag ett varit tänkt och producerad annorlunda. Med ett enkelt och effektivt 4x4-system som var billigt och pålitligt, samt en design som signalerade robusthet, har Duster lyckats bli ett eget varumärke i varumärket. Du kör Duster, inte Dacia.
Duster är inne på sin andra generation med en uppgradering som kom 2022. För första gången finns också Duster med automatlåda.
Teknik
Vadå? Skämt åsido, Duster är befriande befriad från just teknik. Den provkörda versionen har en sexväxlad automatlåda och framhjulsdrift. Visserligen är den fullutrustad men så mycket teknik finns det inte. Motorn är en bensinfyra på 150 hästar som driver framhjulen. Fyrhjulsdrivna modeller finns med samma bensinfyra eller en dieselsnurra på 115 hästar.
Komfort
Jorå, Dacia (Renault) har lagt massor med energi på att få Duster att framstå som mindre råbarkad än tidigare och de har verkligen lyckats. Ljudisoleringen är bättre, stolar och körställning är trevligare.
Fjädringskomforten är åt det mjukare hållet men trivsam. Detta är ingen rallybil så det gör inget att det kränger lite och den långa fjädringsvägen är befriande på en biltyp som annars vaggar fram över vägen. Den höga däckprofilen bidrar så klart också.
Förarmiljö
Analoga mätare med en liten digital färddator, som det brukade vara förr i tiden. Det du behöver, varken mer eller mindre. Du sitter högt och helt okej men instrumentpanelen befinner sig på ganska långt avstånd och det skulle vara önskvärt med lite mer skjutmån i rattjusteringen. Mittarmstöd ingår på Expression och Extreme.
Köregenskaper
Den gör vad du vill att den ska göra utan knussel men förvänta dig inte speciellt mycket närvaro i styrkänslan. Duster kommer numera med elektrisk servostyrning och den funkar alldeles utmärkt. Hjulen svänger när du vrider på ratten. Automatlådan växlar fint med ger en lite oinspirerad körkänsla. De manuella bilarna har mer karaktär, framför allt för att de går att få med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. De korta överhängen och den låga vikten gör Duster till lite av en bergsget, även med endast framhjulsdrift.
Infotainment
Vårt provexemplar är toppversionen med en åttatums infotainmentdisplay som har både Android Auto och Apple Carplay, navigation, DAB-radio, backkamera och kamera med runtomsikt.
Bagageutrymme
Ett stort svart hål som sväljer 445 liter när alla säten är på plats. Lättlastat och utan krusiduller. Men du har flexibla rails som kan göras om till takräcke och en dragkapacitet på minst 1 200 kg (1 500 kg om du har 4WD).
Säkerhet
När Duster kom för 13 år sedan hade den så klart fem stjärnor i Euro NCAP men kraven på säkerhet har höjts avsevärt. Det som gör att Duster endast får tre av fem stjärnor är att den helt saknar automatiska säkerhetssystem som autobroms, vingelvarning med mera. Det enda som finns är ABS, antisladd (ESP) och döda vinkel-varning. Däremot har den sidokrockkuddar och krockgardiner.
Utrustningsnivåer
Essential, Expression och Extreme där basversionen går att få för 209 900 kronor. Då får man ingen automatisk klimatkontroll, digital åttatumspekskärm och baksätespassagerarna får veva ner fönstren. Vårt topputrustade exemplar kostar 289 900 kronor i grundpris och det enda som går att lägga till är
metalliclack och reservhjul/domkraft. Det som är synd är att du måste upp i toppversionen för att få tillgång till den stora bensinmotorn och 4WD, annars är du hänvisad till dieselmotorn.
Waykes omdöme
Duster överlevererar när det kommer till bil för pengarna. Du får verkligen vad du betalar för, mer till och med. Framför allt jämfört med konkurrenter som kostar betydligt mer och egentligen inte är bättre bilar. De har bara mer lullull att erbjuda.
Fakta
- Motor: R4 bensin, turbo, 1 332 cm3
- Effekt: 150 hk
- Vridmoment: 250 Nm
- Drivning: Framhjulsdrift
- 0–100 km/h: 10,4 sek
- Toppfart: 198 km/h
- Förbrukning: 6,2 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 141 g/100 km
- Grundpris: 289 900 kronor
- Rival: Jeep Renegade