Provkörning av CUPRA Formentor VZ5
Det svåraste med CUPRAs intåg på marknaden är hur modellnamnen ska uttalas. Formentor är en halvö på norra Mallorca och betoningen ska läggas på den sista stavelsen med ett rejält tryck på o:et som nästan ska låta lite som ett hårt å. Som grädde på moset står inte heller modellnamnet Formentor någonstans på bilen. Förvirrande för någon som vill ha en likadan men inte vet vad hen ska fråga efter hos handlaren.
Formentor är CUPRAs mest kompletta bil som har något för alla. Instegsmodellen är en 1,5-liters bensinare med manuell låda. Toppversionen är en prestandagalning på 390 hästar, fyrhjulsdrift med vridmomentstyrning och driftläge. Däremellan finns det två laddhybrider med olika effektuttag, en diesel och en mindre galen prestandaversion (310 hk). Snacka om att täcka hela fältet. Dessutom i väldigt snygga kläder.
Extreriör
Formentors formgivning är unik för CUPRA och finns inte i kusin Seats utbud. Otroligt lyckat. Linjerna är distinkta och bilen har en tydlighet som tilltalar. Utrymmena är goda och körkänslan har trimmats av några av världens bästa racingförare. Att Formentor dessutom är en crossover (även om CUPRA själva vill kalla den för suv-coupé) gör att den klarar av balansen att vara en attraktiv bil med trevliga köregenskaper där föraren får sitta lite högre. Bilen vi har kört är VZ5. VZ är en förkortning av veloz som betyder snabb och 5 är för antalet cylindrar. Bränsleförbrukningen är storslagen och ljudkulissen vid alla tänkbara situationer likaså. Tryck på rattens CUPRA-knapp och hela fyrverkeriet av bilens kapacitet ställs till förfogande. På rullgrusiga och småhala vägar halkar det än hit än dit men de mekaniska diffarnas momentfördelning gör underverk för greppet.Skoj är det också.
Trots all sin busighet finns det mycket nytta med Formentor VZ5. Främst i utrymmen och komfort. Med en annan drivlina, som en av laddhybriderna, får man verkligen en väldigt komplett bil för hela familjen.
Fakta CUPRA Formentor VZ5
- Motor: 2,5-liters rak femma, turbo
- Effekt: 390 hk
- Vridmoment: 480 Nm
- Växellåda: 7-växlad dubbelkopplingslåda
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Tankstorlek: 55 l
- 0–100 km/h: 4,2 sek
- Toppfart: 250 km/h (begränsad)
- Förbrukning: 10,2 l/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Koldioxid: 230 g/km
- Pris: från 669 900 kr
- Rival: Mercedes-AMG A 45