Provkörning av BMW iX xDrive 50
BMW iX är en uppvisning i vad BMW kan göra om de vill samtidigt som de inte vill göra det. BMW:s presstext dryper av miljövänliga termer om att material är hållbart sourcade och varför de inte vill använda magnetmotorer. iX tillverkas bara i en begränsad mängd och är typ slutsåld vad nybeställningar anbelangar.
Plattformen som BMW säger är unik för iX är redan daterad och kommer aldrig att användas igen. Synd, för det är en riktigt trivsam bil. Den har bra utrymmen, rejäl räckvidd, skön komfort, även om baksätesdynan är för låg för att vuxna ska trivas vid längre resor. Framför allt är designen en frisk fläkt från allt som BMW har varit sedan i3 debuterade för nio år sedan. Det är avskalat, snyggt och prydligt. På insidan. Utsidan känns ofärdig, eller bara klumpig. Lite som ett barn som ännu inte fått häng på proportioner har gått loss i designverktyget utan att någon ansvarig märkte det.
Som körmaskin är iX beroendeframkallande. Kraftleveransen är översvallande och chassit är spänstigt och det är otroligt hur lätt en 2,7-tons koloss kan kännas. Dock saknar jag en del fluff i luftfjädringen som är lite för hårt inställd. Speciellt bak. Den hexagonala ratten är fenomenalt snygg och underlättar när man tittar på kombiinstrumentet. Runda rattar har en tendens att skymma en del information på de nya digitala skärmarna. Ett stort plus för dragvikten på 2,5 ton. Fattas bara med nära 800 Nm i vridmoment och fyrhjulsdrift.
Fakta BMW iX xDrive 50
• Batteri: 111,5 kWh (brutto) 105,2 kWh (netto)
• Effekt: 190 kW (258 hk) fram, 230 kW (313 hk) bak
• Vridmoment 365 + 400 Nm
• Drivning: Fyrhjulsdrift
• Räckvidd: 592 km (enligt Transportstyrelsen)
• Maximal laddeffekt: 195 kW
• 0–100 km/h: 4,6 sek
• Toppfart: 200 km/h
• Förbrukning: 21,3 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
• Pris: 1 081 000 kr (före bonus)
• Rival: Audi e-Tron