Provkörning av BMW i5 M60 Touring
När BMW släpper en ny 5-serie kombi stannar världen upp och lyssnar. Ingen bil har så förkroppsligatn kombinationen av familjefraktare och körglädje som BMW 5-serie. Nu finns den även som elektrifierad kombi. Vi har kört den vassaste i5 M60 Touring. Och det är en underbar bil.
Teknik
BMW kör vidare på sitt koncept med att bygga sina nya bilar med varje typ av drivlina (bensin, diesel, el och laddhybrid) och det funkar fantastiskt bra. Där Mercedes har byggt en hel arkitektur för just elbilar (EQ-serien) lyckas BMW bättre med sin paketering. Designen gör dem mer tillgängliga utan att
kompromissa för mycket med luftmotståndet. i5 Touring har 0,25 cd. Under skalet hittar vi konventionell elbilsteknik som stretchats till sitt maximum. Här finns varken V2L eller 800V-teknik som möjliggör supersnabbladdning. Ändå kan BMW i5 erbjuda upp till 22 kW långsamladdning (gäller M60-versionen) och 205 kW snabbladdning. Batteriet är på 90 kWh och 81,2 kWh netto. Just den där bufferten i batteriet gör att det går att komma upp i höga laddhastigheter under en längre period.
i5 M60 har en motor på varje axel som ger totalt 442 kW. Motorn på framaxeln är något svagare än den på bakaxel, 192 kW mot 250 kW. BMW använder sig heller inte av särskilda jordartsmetaller till motorerna för de saknar magneter. Motorer med permanentmagneter har alltid en spänning i sig och kan inte stängas av som BMW:s elmotorer. Genom att slå av strömmen till motorn kan den frirulla helt utan att behöva frikopplas från drivaxlarna.
Komfort
BMW har alltid byggt körrmaskiner som erbjudit föraren en mycket god körställning. Inget annorlunda i i5. Stolarna har generösa justeringsmöjligheter och det är inga problem att hitta en bekväm körställning.
Baksätet har ordentligt med plats för vuxna och huvudutrymmet är generöst med en rak taklinje som sträcker sig hela vägen till bakluckan. Dynan är också otroligt komfortabel och du sitter riktigt bra. BMW i5 M60 har adaptiva dämpare som standard och det finns även M-dämpare med aktiva
krängningshämmare. Sådana satt på vår testbil.
Förarmiljö
Har du suttit i en modern BMW känner du igen dig. Förarinstrumentet och infotainmentskärmen sitter ihop i något som BMW kallar ”curved display”. Men i de större modellerna finns också ett iDrive-vred på mittkonsolen. Något som förhöjer användarkänslan enormt. Det går så klart att att peka på skärmen och att använda röstassistenten, eller att gestikulera med armarna, men det sistnämnda känns mer som en gimmick än något som du faktiskt vill använda.
Köregenskaper
Nu har vi inte kört i5 40 utan bara värstingversionen … och den är sensationellt bra. 601 hk och 795 Nm (820 Nm med sport boost) känns och trots att åbäket har en tjänstevikt på 2,5 ton rör den sig förvånansvärt
smidigt. Visst, det finns snabbare elbilar men det är bara Porsche Taycan som kan slå den på fingrarna när det kommer till en kurvig väg. Greppet är monumentalt och i5 M60 ger dig förtroendet att kunna brotta in den i kurvor på ett sätt som BMW:s prestandamodeller alltid har kunnat. Dina nackmuskler kommer att ge upp innan bilen gör det.
Hur BMW har lyckats få 2,5 ton att kännas så smidiga kan jag inte förklara men framändan styr alltid villigt in och M60 är lättplacerad på vägen, mycket tack vare den snabba och precisa styrningen.
Den adaptiva dämpningen gör också underverk för komforten. Den håller bilen befriande isolerad från vibrationer och de aktiva krängningshämmarna håller bilen i nivå även vid de mest brutala manövrar.
Infotainment
BMW har flyttat in leklådan i infotainmentsystemet. Nu kan du spela spel och genom en app kallad Airconsole använda din telefon som kontroll. Det går också att strömma video från ett flertal olika leverantörer.
Systemet är lätthanterat och lättmanövrerat. Mycket tack vare iDrive-vredet på mittkonsolen men också för att BMW har möblerat om lite i menyerna i systemet. Nu har BMW placerat ”funktionsikoner” på förarsidan av skärmen så att du ska slippa leta i undermenyer för att komma åt de vanligaste funktionerna.
Bagageutrymme
570 liter ryms under insynsskyddet, vilket är 80 liter mer än sedanmodellen. Det finns tyvärr ingen frunk (varför?) men under bagagerumsgolvet finns en liten balja att lägga sladdarna i.
Baksätet är så klart fällbart i 40/20/40-konfiguration och det finns så klart även en dragkrok. i5 M60 får dra hela 2 000 kilo.
Säkerhet
Sedanversionen har fem stjärnor i Euro NCAP och troligtvis kommer detta även omfatta i5 Touring. Säkerhetsnivån är hög och de flesta system är standardutrustning. Det som saknas är autobroms för fotgängare vid backning, som är tillval. Det drar ner betyget något.
Utrustningsnivåer
M-modellen kommer redan med hög utrustning som standard. Trots det var vårt testexemplar extrautrustat för över 300 000 kronor. Är det en e40 du är intresserad av utgår den från en basmodell och sedan kan du lägga till ett M-paket för 41 800 kronor. Sedan tillkommer så klart all den specialutrustning som du själv väljer.
Exempel på standardutrustning för basmodellen är: automatisk baklucka, trådlös telefonladdning, värmepump, luftfjädring på bakaxeln, BMW Driving Assistant och Parking Assistant.
Waykes omdöme
BMW 5-serien har alltid stått högt på önskelistan hos alla med körambitioner. Att kunna kombinera familjefraktare med ordentlig körglädje har gjort den till den främsta i sitt segment. Lägg till kombiaspekten och du har en bil som skulle passa de flesta svenskars behov. Nu slipper du köpa en suv! Men så är det det där med priset. i5 Touring är dyr. Väldigt dyr. Kul för den som har råd.
Fakta BMW i5 M60 xDrive Touring
- Batteri: 90 kWh brutto, 81,2 kWh netto
- Effekt: 442 kW/601 hk
- Vridmoment 793 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: Upp till 452 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 22 kW/205 kW
- 0–100 km/h: 3,9 sek
- Toppfart: 230 km/h
- Förbrukning: 20,5 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 1 275 800 kr
- Rival: Mercedes-AMG EQE SUV 53 4Matic