Provkörning av BMW i4 M50

Provkörning av BMW i4 M50

Välja bil
Lästid 2 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad onsdag 23 mars 2022

Steget till elbil kan ibland vara så långt att man inte vågar ta det. För köpare av BMW i4 M50 är det däremot precis som att kliva in i en vanlig 4-serie. De estetiska skillnaderna är minimala (lite blå accenter och ett annat kombiinstrument – som även finns i elsuven iX). Annars är det väldigt bekant. Skillnaderna sitter under skalet. I prestandaversionen M50 jobbar de två elmotorerna på vardera hjulaxel upp en systemeffekt på hisnande 544 hästar (400 kW) och 795 Nm. Det är 33 hästar mer än i prestandamonstret M3 Competition. Under golvet ligger batteriet som har en nettokapacitet på 80,7 kWh vilket ska ge en räckvidd på 521 WLTP-kilometer. Snabbladdningskapaciteten är också väl tilltagen på 200 kW och under perfekta förhållanden ska det ta 31 minuter att ladda från 10–80 procent.

I4 M50 har en avancerad fjädringssetup för dynamisk körning med en beprövad framvagn och en luftfjädrad bakaxel. Tillsammans med en typ av elektronisk diff har bilen synnerligen gott grepp och fin riktningsstabilitet. Trots fyrhjulsdriften upplevs den (som alla sportiga BMW) väldigt bakhjulsdriven där framaxeln mer hjälper till att hålla kursen än att dra bilen framåt.

BMW i4 M50 har en hög tekniknivå

Som bil är i4 M50 underbar. Kraftleveransen är sagolik och stundtals skrämmande effektiv. Tekniknivån är hög men vissa assistanssystem (som filhållningen) är inte bra för en bil lanserad 2021. Visserligen bjuder i4 M50 också på en någorlunda bra elbilsupplevelse med lång räckvidd och hög laddkapacitet men
att bygga en elbil på en fossilbilsplattform gör att man får alla nackdelar i form av brist på utrymme (kardantunnel i en elbil!). Fördelarna kommer främst ifrån ett beprövat chassi med enorm dynamisk kapacitet.

Fakta BMW i4 M50

  • Batteri: 80,7 kWh (netto)
  • Effekt: 400 kW (544 hk) 190/230 kW (258/313 hk)
  • Vridmoment 795 Nm
  • Drivning: Fyrhjulsdrift
  • Räckvidd: 477 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Maximal laddeffekt: 200 kW
  • 0–100 km/h: 3,9 sek
  • Toppfart: 225 km/h (begränsad)
  • Förbrukning: 19,9 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Pris: från 735 000 kr (före bonus)
  • Rival: Tesla Model 3 Performance
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad onsdag 23 mars 2022

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil