Provkörning av BMW 230e xDrive Active Tourer

Provkörning av BMW 230e xDrive Active Tourer

Välja bil
Lästid 3 min
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Publicerad fredag 24 mars 2023

Familjefraktare är inte coolt i suvåldern men BMW har gjort vad de kan med sin Active Tourer för att tuffa till den. De har uppat designen, ändrat lutningen på A-stolpen och monterat den senaste interiören med instrumentering från iX. BMW kallar själva det för ”dynamisk siluett” med en ”muskulös framtoning”.

Teknik

En liten trecylindrig motor under huven, ett stor batteri i golvet (16,3 kWh) och en elmotor på bakaxeln. Enligt Transportstyrelsen har 230e en elektrisk räckvidd på 88 km men vid vår körning i nollgradigt och några minus fick vi aldrig längre räckvidd än 50 km. Totalt har 230e 326 hästar och är en liten raket vid acceleration.

Komfort

Provbilen är utrustad med M sportpaket och har därmed en ganska fast chassisättning. Trots justerbara dämpare är åkkomforten inte så mjuk, däremot är den väldigt följsam. Bilen känns dyr att köra och rullkomforten är suverän. Däremot är ombordkomforten bak lite kompromissad. Batterier under golvet och sittställningen blir knas. Men takhöjden är fin. Men ingen sätesvärme bak!

Förarmiljö

Nytt och fräscht i form av BMWs ”curved display” hämtad från i-modellerna. Även mittkonsolen har drag av iX. Överlag väldigt välplanerat och snyggt. Rattknapparna är inte så intuitiva utan kräver en del tillvänjning men de är fysiska och det uppskattas.

bmw-interiör

Köregenskaper

BMW är körmaskiner, det märks i varje modell. Styrningen i 230e är otroligt fin med bra närvaro utan att vara påträngande. Den låga tyngdpunkten gör att 230e går att kasta runt som värsta ”hot hatchen” om du så vill.

Infotainment

Smart, snyggt och snabbt. 230e har fått BMWs OS 8 och den stora välvda displayen med sina 10,25- och 10,7-tumsskärmar visar grafiken som BMW tycker att du som ombordvarande behöver. Gränssnittet är väldigt modernt och lite onödigt stramt man funktionellt och det är lätt att manövrera.

Bagageutrymme

Strax över 400 liter för laddhybriderna är i minsta laget men BMW har gjort det funktionellt. Det finns en liten balja under golvet men framför allt har baksätet ett ställbart ryggstöd som gör att det går att öka lastvolymen med hela 90 liter. Insynsskyddet är ett klassiskt upphängt lock som inte går att stuva i bagaget såvida du inte lastar ovanpå det.

Säkerhet

Fem stjärnor i Euro NCAP, så klart och många assistanssystem är standard från start, till exempel adaptiv farthållare, vingelvarning och undanmanöverassist med frontkollisionsvarning. Vill du ha mer aktiva assistanssystem finns de på tillvalslistan och går att aktivera i efterhand via functions on demand. Däremot är parkeringsassistans standard.

Utrustningsnivåer

I konfiguratorn kan du utgå från grundmodell, Luxury Line eller M Sportpaket och bygga därifrån. Mycket är standard men det är heller inga problem att lägga till utrustning för 300 000 kronor.

Waykes omdöme

BMW Active Tourer har tuffat till sig och blivit både snygg och en roligare körmaskin. Men den är väldigt dyr. Och i sin iver att tilltala eventuella suvköpare har praktikaliteten försvunnit lite.

Fakta

  • Motor: 3-cyl, 1 499 cm3, bensin, turbo
  • Batteri: 16,3 kWh brutto, 14,2 kWh netto
  • Effekt: Bensinmotor: 150 hk/elmotor 176 hk
  • Vridmoment 0 Nm
  • Drivning: Allhjulsdrift
  • Räckvidd: 88 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Max laddeffekt AC: 7,4 kW
  • 0–100 km/h: 5,5 sek
  • Toppfart: 205 km/h
  • Förbrukning: 0,7 l/100 km och 15,,1 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
  • Grundpris: Från 479 000 kronor
  • Rival: Mercedes B-klass Sports Tourer
Jens Trulsson
Jens Trulsson
Uppdaterad onsdag 20 december 2023
Publicerad fredag 24 mars 2023

Relaterade fordon

Laddar...

Relaterade artiklar

Laddar...

Sälj din bil snabbt, tryggt och kostnadsfritt

Fyll i ditt registreringsnummer och miltal för att ta emot bud från handlare
mil