Provkörning av av BMW iX1
BMW fortsätter spotta ur sig modeller med alla typer av drivlinor i väntan på elbilsplattformen Neue Klasse som kommer 2025. Senast i raden är X1 och elbilsvarianten av den får ett i som prefix: iX1. Nya X1 är längre (+53 mm), bredare (+24 mm) och högre (+44 mm) än föregångaren. Den har ett axelavstånd som är 22 mm längre och en spårvidd som är 31 mm bredare. En större bil helt enkelt. Och nu även eldriven.
Teknik
iX1 har två elmotorer på vardera axel som har exakt samma specifikationer förutom utväxlingen som är aningen lägre på bakaxeln (vilket gör att den upplevs något mer bakhjulsdriven – ett BMW-signum). Batteriet är av mellanstorlek (64,7 kWh) och ska ge en räckvidd på 40+ mil. Det är svårt med en tjänstevikt på 2,2 ton och 20-tumsfälgar som provbilen har. Laddeffekten är 11 kW AC och 130 kW DC.
Komfort
Provbilen var utrustad med ett adaptivt M-chassi som enligt BMW-manér är mer sport än komfort. Lägg därtill att det är en högbyggd bil och struttigheten är ett faktum. Stolarna är fasta och av sportmodell och där baksätesdynan möter ryggstödet saknas det en urgröpning för stussen vilket gör att de som önskar svankstöd känner sig ovälkomna.
Förarmiljö
En bekant syn i BMW-bilar numera där instrumentklustret och infotainmentskärmen sitter ihop i en böjd display (finns i iX, i4, 2-serie Active Tourer osv …) och en ”flytande” mittkonsol som har startknapp, växelväljare, volymvred och snabbknappar för körlägen och parkeringsassistans (i lyxmodellerna får du även iDrive-vred för att styra infotainmentsystemet). Det finns numera också en smartphone-vagga som trådlös laddning (tillval) och ”säkerhetsbälte”. Bra effekt i laddningen då den har inbyggd kylning. Provbilen var utrustad med M Sportpaket och då tillhandahåller BMW en falukorvstjock sportratt som är lite svårgreppad.
Köregenskaper
Vårt provexemplar rullar ganska hårt över skarvar och ojämnheter och det är lika mycket M-sportchassits fel som 20-tumsfälgarnas. Det ser läckert ut men det är mindre mysigt att åka i. 2-serie Active Tourer (som bygger på samma plattform) är roligare att köra än iX1 tack vare ett spänstigare chassi och mer känslig styrning. Den högbyggda iX1 förlorar lite av sin närvaro styrkänslan och chassit är mer stötigt än sportigt.
Infotainment
Nya iX1 har BMW OS8 och all fokus ligger här på röst- och pekstyrning av funktionerna. BMW är mycket nöjda över att ha fått bort många fysiska knappar som m.
Bagageutrymme
490–1 495 liter är bra jobbat för en kompaktsuv. Visserligen har de förbränningsmotoriserade syskonen 50 liter mer utrymme (i baljan under golvet) och de som inte är laddbara har även ett baksäte som är skjutbart 13 centimeter i längsled. Baksätet är ställbart i lutning och har även ett lastläge i 90-graders vinkel för att få in extra skrymmande prylar. En funktion som är väldigt praktisk. Framför allt när undertecknad behövde köra kompostgaller och barnsäng till torpet.
Barn i bilen
Baksätet är rymligt och det är inga problem att få in bakåtvända barnstolar även av större och mer avancerad snurrmodell. Bonus är att det finns isofix-punkter i framsätet som är standard.
Säkerhet
Fem stjärnor i Euro NCAP och mycket bra skydd för vuxna och barn samt höga betyg för förarsystemen.
Utrustningsnivåer
Det finns basmodell, xLine och M Sportpaket att välja mellan. Prisskillnaderna är ganska små dem emellan med det är tillvalen som skiljer. Exempel är att i basmodellen kostar läderklädsel 21 400 kronor men med M Sportpaket kostar det 14 700 kronor.
Waykes omdöme
BMW iX1 är en stor kompaktsuv som är väldigt trevlig att umgås med. Kvalitetskänslan är hög (fattas bara annat för de pengarna!) och körintrycken är fina, om än väldigt sportiga med M Sportpaketet.
Fakta
- Batteri: 64,7 kWh netto
- Effekt: 230 kW/313 hk (med boost)
- Vridmoment 494 Nm
- Drivning: Fyrhjulsdrift
- Räckvidd: 418 km (enligt Transportstyrelsen)
- Max laddeffekt AC/DC: 11 kW/130 kW
- 0–100 km/h: 5,6 sek
- Toppfart: 180 km/h
- Förbrukning: 17,7 kWh/100 km (enligt Transportstyrelsen)
- Grundpris: 640 500 kronor
- Rival: Volvo XC40 Recharge